Wednesday, May 4, 2022

Kristina's signed letter to Hedvig Eleonora, undated

Source:

Riksarkivet, page 15 of Ingångna skrivelser, Skrivelser från medlemmar av svenska konungahuset, Drottning Hedvig Eleonora, Svenska drottningars arkivaliesamlingar i riksarkivet, Kungliga arkiv



The letter:

Durchleuchtigste, Stoormächtigste Drottning
Högstährade fruu Sÿster.
Emädan min öfwerKammerherre Marquis del Monte med een särdehles angenähm rapport har gifwit mig tillkänna den gode willie och benägenheet Eders May:tt uthi alle tillfällen för mig tesmoignerat, men besÿnnerligen der med att Eders May:tt sig altijd så redsam erstedt att hoos Hans May:tt deß Högtährade K. Herr Sohn honom till mina ährenders förrättande med allahanda goda officier beforderlig wara, Eders May:tt och sielf mig än wijdare genom deß kierkomna breef af d 20 july om deß beständiga wänskap förwißa behagat; Så erkiänner Jag mig Eders May:tt för alt sådant på det högsta förobligerat, och jämpte min kierwänligste tackseijellse för samma gode och förmögne bijstånd hwar med Eders May:tt min tienst och nÿtta seconderat, så ofta marquisen sig der af præualera weelat, beder Eders May:tt flijtigst att samma högst angenähma wänskap mot mig alt framgeent continuera, och sig alldehles försäkratt giöra, att och iag alt stadigt een Sincere och oföranderlig affection till Eders May:tt conseruerar, och näst Eders May:ttz och heela det Kongl. Huusetz goda wällstånd, floor och tilltagande intet högre åstundar än att kunna [...] mig städze
Eders May:ttz
Wel affectionerade syster
Christina Alessandra
/Appelman


Above: Kristina.


Above: Hedvig Eleonora.


Above: King Karl XI of Sweden.

No comments:

Post a Comment