Thursday, November 7, 2019

Mention of Kristina's 18th birthday, year 1644

This mention of Kristina's eighteenth birthday on December 8, 1644 was made by Baron Gabriel Kurck in his memoirs.

Source:

Landshöfdingen Friherre Gabriel Kurcks lefnadsminnen, upptecknade af honom själf: I tryck utg. af Finlands Statsarkiv genom Rheinh. Hausen, Kejserliga Senatens tryck., 1906


The mention (with preceding part for context):

Anno 1644. Sedan jag nu grundvalen och primordia studiorum i Åbo academia i 3 år lagt, och min sal. systers fru Barbro Kurcks bröllop om hösten med herr dåvarande öfversten herr Gustaf Horn till Kankas i Åbo var ståndit, skickades jag med min præceptore, Andrea Benedicti, öfver till Sverige i följe med min syster fru Ingeborg Kurck att continuera mina studier vid Upsala academia.

Vid samma tid anträdde hennes majestät drottning Christina regementet på dess födelsedag den 8 Decembris anno 1644, uppå en allmän riksdag, med stor solennitet och banquet.



Above: Kristina.

No comments:

Post a Comment