Monday, July 26, 2021

Kristina's letter to King Louis XIV of France, dated January 5/15 (New Style), 1651

Sources:

Mémoires de marquis de Pomponne, ministre et secrétaire d'État au département des affaires étrangères, volume 2, pages 576 to 577 (annexe C), published by J. Mavidal, 1861


Mémoires concernant Christine, volume 1, page 188, Johan Arckenholtz, 1751


The letter:

Monsieur mon Frère. De tous les biens dont le Ciel nous a comblé en donnant la paix à la Chrétienneté; il n'y en a point ni de plus précieux ni de plus considérable pour moi, que celui de m'avoir donné, par le moïen de cette paix, le droit de pouvoir aspirer à l'honneur de l'amitié de V. M. Je fais tant état de cette acquisition, que je la préfére aux plus grandes conquêtes, que les plus heureux conquérans ont jamais faites; demandant très-instamment à V. M. qu'elle me permettre de tirer vanité de cette acquisition. Maintenant, Monsieur, j'espére que V. M. achevera ce qu'elle a si glorieusement commencé & ne permettra pas, puisque V. M. a voulu témoigner, en beaucoup de choses, le desir qu'elle a de faire mettre en promte éxécution une paix tant desirée dedans l'Europe, que quelques légères difficultés, qui restent, empêchent l'entière gloire qui lui reviendra d'avoir rendu le repos à son Empire. C'est pour ce sujèt, que j'ai envoié mon Sécrétaire, le Sr. Biörnklau, à la Cour de Votre Majesté, afin qu'il fasse resouvenir V. M. des choses qui restent dans cette éxécution, comme aussi pour m'introduire dans la possession de son amitié. Il fera aussi mes excuses à V. M. de ce que je ne me suis pas plûtôt acquitée de ce devoir, que la bienséance m'imposoit. V. M. comme j'espére, aura la bonté pour lui, en l'écoutant favorablement, de le recevoir comme venant de ma part. Quant à moi, Monsieur, je rechercherai toute occasion pour rendre à V. M. ma reconnoissance, la priant de croire que c'est du plus intime de mon cœur que je lui souhaite toute sorte de bonheur & félicité, desirant d'être reçuë entre le nombre de ses amis, comme je suis entiérement
Monsieur mon Frère
Votre bonne Sœur.
CHRISTINE.
de Stockholm ce 15. Jan. 1651.

English translation (my own):

Monsieur my Brother,
Of all the goods which Heaven has bestowed upon us by giving peace to Christianity, there is none more precious or more considerable for me, than that of having given me, by means of this peace, the right to be able to aspire to the honour of Your Majesty's friendship. I make so much mention of this acquisition that I prefer it to the greatest conquests that the happiest conquerors have ever made, urging Your Majesty to allow me to take pride in this acquisition. Now, Monsieur, I hope that Your Majesty will complete what you have so gloriously begun and will not allow, since Your Majesty has wished to testify, in many things, to the desire which you have to have a peace put into promissory execution, so much desired in Europe, that some slight difficulties, which remain, prevent the entire glory which will come to you from having restored peace to your empire. It is for this reason that I sent my secretary, Lord Biörneklou, to Your Majesty's court, so that he may remind Your Majesty of the things that remain in this execution, as well as to introduce me to the possession of your friendship. He will also apologise to Your Majesty for the fact that I have not sooner acquitted myself of this duty than decorum imposes on me. Your Majesty, as I hope, will be kind enough to him to listening to him favourably, to receive him as coming from me. As for me, Monsieur, I will seek any opportunity to return to Your Majesty my gratitude, begging you to believe that it is from the most intimate place in my heart that I wish you every kind of happiness and felicity, desiring to be received among the multitude of your friends, as I am fully,
Monsieur my Brother,
Your good Sister,
Kristina.
From Stockholm, January 15, 1651.


Above: Kristina.


Above: King Louis XIV of France.

Note: In accordance with the nobility's ideals in the early modern era, kings and queens considered themselves siblings.

No comments:

Post a Comment