Tuesday, March 23, 2021

Kristina's letter to Governor General Seved Bååth, dated December 2/12, 1665

Source:

Mémoires concernant Christine, reine de Suède, volume 3, page 266, compiled and edited by Johan Arckenholtz, 1759


The letter:

Je me promets de la justice de la Régence, qu'on ne se mêlera pas de contrecarrer mes intentions, & je vous conseille d'obéir à mes ordres; car si vous ne le faites pas, je saurai les faire exécuter sans vous; & sachez que je ne consentirai jamais aux propositions qu'on m'a faites, & par conséquent réglez-vous là-dessus, & ajoutez créance à tout ce qu'Adami vous en dira; car je ne consentirai jamais à la proposition du Sénat par rapport au bail de mes Domaines.

Translation into reconstructed Early Modern Swedish (my own):

Jagh lofwar migh sielf på Förmyndarregeringens justicen, att inghen skall meslera sigh uthi att contracarera mina intentioner, och jagh rådher Edher att lydha mina ordres, ty om I intet giören dhet, kommer jagh att weta huru jagh kan få dhem executerade uthan Eder; och weten att jagh skall aldrigh consentera till de propositioner som hafwa giortz migh till och consequenter regleren Eder dherpå och läggien trowärdigheet till på hwadh Adami berättar om dhet, ty jagh kommer aldrigh att consentera till Senatus proposition om mina godz uthyrningh.

Contemporary Swedish translation (my own):

Jag lovar mig själv på Förmyndarregeringens rättvisa, att ingen skall blanda sig i att motverka mina avsikter, och jag råder Er att lyda mina befallning, ty om Ni inte gör det, kommer jag att veta hur jag kan få dem utförda utan Er; och vet att jag skall aldrig samtycka till de förslag som har lagts till mig och följaktligen slå Er ner på det och lägga till trovärdighet till vad Adami berättar om det, ty jag kommer aldrig att samtycka till Rådets förslag om uthyrning av mina gods.

English translation (my own):

I promise myself on the justice of the Regency that no one will interfere in thwarting my intentions, and I advise you to obey my orders, because if you do not do it, I will know how to have them carried out without you; and know that I will never consent to the proposals made to me, and consequently settle on it and add credence to whatever Adami tells you about it, for I will never consent to the Senate's proposal regarding the lease of my estates.


Above: Kristina.


Above: Governor General Seved Bååt.

No comments:

Post a Comment