Wednesday, March 23, 2022

The clergy analyse Maria Eleonora's request and deny her permission to open Gustav Adolf's coffin and see his body after his burial, written in late June or early July 1634

Source:

Bidrag till Svenska Kyrkans och Riksdagarnes Historia, volume 1, page 64, by S. P. Bexell, A. Ahlqvist and A. Lignell, 1835


The denial:

Cleri Comitialis Betenckiande och Swar oppå thenne wichtige frågan: Om Een Christen med gott samuett kan begiära och honom effterlåthes att öpne sine dödhes griffter och Lijkkister, och theres lekamen beskådha och handtere, förmeenendes sig therigenom någon tröst och hugswalelsse att hafua, uthi sin stoora hiertans sorg och bedröfuelse.

Till thenne frågen suaras aldeles Neij. Ty endoch them kan effterlåthes sine dödas uthförsedde och uprettede Monument stundom att besökia och beskoda therigenom sigh att påminna sin egenn dödeligheet och een salig effterfärdh när Gudh behagar, Så är doch ingalunda effterlåthett eller tillbörligit, theras griffter öpna och theras kroppar som förrådnellssen och Wanskeligheten allareedo unndergått hafue att beskodha, handtere och omaka, och effterfölliandhe skääl och orsaker.

Först medan sådant är emot Gudh och hans H. ordh, i så måtto, att then som sådant begärer och tillåther

1. Låther påskijna att han icke kan gifva sigh tillfredz och benöija låtha, med Gudz Underlige försyn och Faderlige willie som doch ähr denn bäste. Rom. 9: 20, Ps. 90: 3, Rom. 14: 7, Syr. 41. ult., Item Ezech. 24: 16, Jagh will taga bort tin ögnelust.

2. Will wara wisere änn Gudh sjelf som hafr föreskrifuit oss i Ordet huru man med the dödhe skall omgås, neml. them tillbörligen sweepa, ährligen i jordena begrafua och måttelig beklaga. Syr. 38: 16. et sequ. Item Cap. 22: 10. et sequ.

3. Handlar emot then förtröstning som een Christtrogen uttj alle söriefall schall hafua på Gudh allena. Job. 13: 15, Ps. 68: 20, Ps. 73: 25.

4. Försöker och frester Herren som hafr befalt oss wandra i wåre och så widt oss sin beskermelse tillsagtt Ps. 91: 11, Deut. 6: 16, Math. 4: 1. Nu äre icke wåre wäger besökia the dödes griffter och med deres Lekamen umgåås. Lev. 19: 28, Cap. 21: 4, Deut. 14. 1. Derföre bewijsa Historier att dem är illa gånget som the dödes monument omakat hafue. Syr 3: 27. qui amat periculum etc.

5. Sökia tröst uttj the ting, som doch ingen tröst gifue, öfuergifuendes Gudz ordh, som oss allena uppeholle kann i allehanda sorgh Ps. 119: 50 et 92, Jer. 15: 16, Sap. 16: 13, menn döde kropper gifue ingen tröst. Baruch 6: 70.

6. Giller och samtycker ther medh Hednisk och Pänisk Superstition och waantro, som hafua af otidig kärleek stichtet wid the dödhes monument och reliquier mycken affguda dyrckan emot Gudz ord Esa. 65: 4, Baruch 6: 47. Gudh wille förthenschull icke låta finna Mosis graff Deut. 34: 6. Judæ Epist. v. 19.

7. Försaker thet hopp som han hafua skulle om the framlidnes hugnelige tillståndh på Siälenes wägner, och om the dödhe kroppers upståndellsse emot Dauidz exempell 2 Sam. 12: 23, och S. Pauli förmaning 1 Cor. 15. 19, 1 Thes. 4. 13.

Till thet andra brythe the thermed suårlige emot sin näste och Christeligen kärlek som them borde draga. a) Till the Salige framlidne och dödhe i thz the 1) lijka såssom theres huilo och roo förstööra: Es. 26. 20. Apoc. 14. 13. Een sofuendes roo förhindrer man icke gerne. Nu säger Skrifften att the Dödhe soffua Joh. 11: 11. Math. 9: 24. — 2) Gifua tillfälle att the dödhes owänner spåtzcheligenn tala på theres dödhe mull och wrångwise dommer fälla, huilkett länder wälförtiente personer icke till ringa förkleening. Eph. 4: 27. 3) Handla emot åthskillige folckz loflige Lag och bruk som förmeene the dödhes griffter violera och omaka. The gamble Suenske och Giöther hafue förthenschull giort öfuer sine dödes been och aska store tumulos och Jordhehöger, att ingen måtte komma thess widh, them att molestera. The helige utti Skrifftenn hafuer fuller sine dödhe prydeligenn begrafuitt, och öfuer them grafwärder och steener uppreest, men sedan them icke öpnat och besöcht. Gen. 23 et Cap. 25 et 35.

b) till the leffuendhe gifuendes 1) Förargelsse och ond Exempell till waantroo och otålugheet Baruch 6. 47. 2 Cor. 6: 3. Math. 18: 7. 2) Bedröfva sine wårdnader, Ty om the genom sådanne otidigt företagandhe komma sig om sin hellsso och Liff, huad göre the annat änn tillfoge sine kiere Wenner hjertens sorgh, som af theres hellso och Liffzlängdh hade kunnat hafua stort bijståndh. 3) Göre med sådant företagande mångom stort bekymber som elliest nogh aff thens afsompnades frånfälle och högtbedröfuedhe ähre.

Till thet tridie handla the ther medh emot sigh sielfue och sin egen wälfärd j thet the 1) emot thet fempte Budett skadhe sin helso och förkortte sin Lifztidh. Ty månge Historier och Exempell uttwijse att the som onödigt hafue öpnat the dödhes griffter hafue therigenom bekommet sin helgsoot och satt lifuett till. Och elliest förorsakar omätelig mycken sorgh dödhenn. Syr. 38. 2) Besuäre sitt samuette, i thet the Christelige och loflige tröstmedell uttslåå, thett them sedan i dödzstunden quällia måste som och med Exempell bewijses kan. 3) Draga motuilligen öfuer sigh otålughz straff och kunna doch med ty icke schaffa någonn tröst, uttan sin sorgh therigenom förmehre; Ty huad hugnat kann een faselig döödh Lekammen een bekymbrat menischia gifua. Syr. 16: 12, 13.
Episcopi et Clerus congregatus Stochholmiæ in Comitijs Anno 1634.

No comments:

Post a Comment