Monday, August 3, 2020

Excerpts on Axel Oxenstierna sending Kristina's letter to the commissaries in Osnabrück, that the letter has caused some "words and discussions" between him and Kristina which Jakob de la Gardie has mediated, and that Hans Wachtmeister will travel to Reval, Oldenburg and France to get purchases for Kristina's coronation, from Axel Oxenstierna to Erik Oxenstierna, dated June 29, 1647

Source:

https://sok.riksarkivet.se/Oxenstierna?ValdSortering=DatumStigande&PageSize=100&InfoSida=drottning-kristina&DatumFran=1633&DatumTill=1654&hide_clear=true&page=3841&postid=ao_1694&tab=post#tab

The letter excerpts:

Nu i förledne påskas heller någott förr hafver Hennes M:t vår drotning schreffvett ett handbreff till commissarierna i Osnabrygge, men re vera till min son Jahan allena, som du sijr aff medföliande copie. Hvem orsaken därtill ähr, ded lather sig lätteligen döma, och hoppas jag att Gudh finner honom i sin tijdh. Jag troor och fuller att fransoserne, så commissarierne däruthe som residenten här, göra och sitt därtill och misbruka den stora credit de haffva. Hvadh Jahan hafver allena schreffvedt Hennes K. M:t till svar, ded sijr du aff affskrifften som jag fogar här hoos. Dette hafver fuller någott turberat mig och förorsakatt någre ord och discurser emellan Hennes K. M:t och mig. Doch ähr ded genom feltherrens intervention och bearbetande därhen kommett att Hennes K. M:t hafver förklaratt sig i ingen ond mening ded haffva schreffvett eller aff någon ogunst, uthan allenest aff fruchtan commissarierne motte för strengtt stå på sakerne och förorsaka därmedh en ruptur i handelen, alldenstundh alle ropa på fred så inrijkes som uthrijkes. Ded haffver fuller giffvitt allahandha taal och på lychtone hafver Hennes M:t någorlundha lathett sig emott mig uth öfver ded som henne någon tijdh till alteration hafver moverat och så därpå sig emott mig och de mine gunsteligen förklaratt, sosom jag icke heller sedhan anned sportt hafver. Orsakerne till ded mishagett ähre inge andhre ähn de som gemenligen suspicioner hoos öfverheten emott tiänare som arbeta upveckias pläge, hvilke icke allenast jag sielff medh Gudz tilhielp hoppas att förtaga, uthan tijdhen och tarffven skall dem förandra, och jag näst Gudh beholla ett gott och reentt samveett. ...

Eliest må du veta att Hans Wachtmästare kommer öfver till Reffle för någre sine egne bestelningar skuldh, dädhan han sedhan skall till Oldenburg att köpa hestar och till Frankrijke att köpa in andre saker till Hennes M:tz chröning. Ja[g] tvijfflar intet att du kenner honom och veest hans stat och humor. Sij dig för honom före och hanteran sosom den du orsak haffver intet att troo, hvadh heller han talar sött heller surtt. Jag menar du kenner hans qualiteter.


Above: Kristina.


Above: Axel Oxenstierna.


Above: Erik Oxenstierna.

No comments:

Post a Comment