Saturday, September 11, 2021

Kristina's signed letter to Lars Assersson concerning her/his/their recommended sequestration of ships and goods from Hamburg, with a postscript in her/his/their own handwriting, dated July 20/30, 1667

Sources:

Riksarkivet, page 463 in K 92; Handlingar rörande drottningens levnadsförhållanden, besök i Sverige osv; Drottning Kristina d. y. (Christina Alexandra); Svenska drottningars arkivaliesamlingar i riksarkivet; Kungliga arkiv


Handlingar rörande Sveriges äldre, nyare och nyaste historia; samt historiska personer, volume 9, edited by Count Georg Adlersparre, 1833



The letter:

Christina Alexandra.
Jagh hafuer härmedh eder, Hopman Aßersohn, allenast weelat kungiöra min willia och befallningh, det, J fall någre Hamborger skiepp eller wahror, widh eder af migh anförtrodde provincie sigh nu befinner, eller häreffter ankomma måtte, J samma, Vthi kraft af denna min ordre, arresterar och för migh confiscerar, intet låtande samma skiepp eller wahror åter lööse, huarken af Konungens, min Gen. Gouverneurs, eller någon annans befallningh, Vthan häruthinnan allenast obeisserande mine ordres, så kiär eder är min Nåde och eder tiänst. Af den Eedh, hörsamheet och troo, dermedh J elliest migh förbunden är, skole J denna ordre heemligh, och hwar man förborgat hålla, till des J lägenheet hafft haffuer att samma exequera. Jagh befaller eder härmedh gudh alzmechtigh. Hamborgh den 20/30 Julij 1667.

exequera denna ordre medh flit och trohet, tÿ i skole och niuta denna Confiscationen til godo.
Christina Alessandra
J S Gammall.

Adlersparre's transcript of the letter:

Christina Alexandra.
Jagh hafuer härmedh eder, Hopman Assersohn, allenast veelat kungiöra min villia och befallningh, det, i fall någre Hamborger skiepp eller vahror, vidh eder af migh anförtrodde provincie sigh nu befinner, J samma, uthi kraft af denna min ordre, arresterar och för migh confiscerar, intet låtande samma skiepp eller vahror åter lööse, hvarken af Konungens, min Gen. Gouverneurs, eller någon annans befallningh, uthan häruthinnan allenast obeisserande mine ordres, så kiär eder är min Nåde och eder tiänst. Af den Eedh, hörsamheet och troo, dermedh J eliest migh förbunden är, skole J denna ordre hemligh, och hvar man förborgat hålla, tilldess J lägenheet haft hafuer att samma exequera. Jagh befaller eder härmedh gudh alsmechtigh.
Hamborgh den 20/30 Julii 1667.

Exequera denna ordre medh flit och trohet, ty J skole och niuta denna confiscationen till godo.
Christina Alessandra.
J. S. Gammall.


Above: Kristina.

No comments:

Post a Comment