Saturday, April 2, 2022

Princess Elisabeth of Bohemia's letter to Princess Palatine Elisabeth Louise Juliane of Pfalz-Zweibrücken, Abbess of Herford, dated August 28/September 7, year unknown

Source:

Neue Heidelberger Jahrbücher: Die Briefe der Kinder des Winterkönigs, page 318, Karl Hauck, 1908


The letter:

... Wan E. L. die printzessin von Orange sehen, werden sie eine von den klugsten weibren sehen, die ich kenne, sie kan auch wohl obligant sein, wan sie will, von der konigin von Schweden ihrem duhn kan ich nicht urtheilen, weil ihr zweck mihr unbewust, viel reden wunderlich davon wie es auch dem augen nach ist, weil sie aber mehr verstandt hatt als ich kan sie auch ursachen von ihrem duhn haben, die ich nicht begreiffen kan. ...

With modernised spelling:

... Wann Eure Liebden die Prinzessin von Orange sehen, werden sie eine von den klügsten Weibern sehen, die ich kenne. Sie kann auch wohl obligant sein, wann sie will. Von der Königin von Schweden, ihrem Tun kan ich nicht urteilen, weil ihr Zweck mir unbewusst. Viel reden wunderlich davon wie es auch dem Augen nach ist, weil sie aber mehr Verstand hatt als ich, kann sie auch Ursachen von ihrem Tun haben, die ich nicht begreifen kann. ...

Swedish translation (my own; using some archaic vocabulary):

... När Ers Kärligheter ser prinsessan av Orange, kommer Ni att se en av de klokaste kvinnorna jag känner. Hon kan också väl vara obligant när hon vill. Av Sveriges drottning kan jag ej urdela hennes gärningar, eftersom jag är obevust om hennes syfte. Många talar därom, så underligen som det ser ut, men emedan hon hade mer förstånd än jag, kan hon också ha orsaker till sina gärningar som jag inte kan begripa. ...

English translation (my own):

... When Your Lovingnesses see the Princess of Orange, you will see one of the cleverest women I know. She can also be obliging when she wants to be. As for the Queen of Sweden, I cannot judge her actions, as I am unaware of her purpose. Many people talk about it, as strange as it looks, but because she had more sense than me, she might also have reasons for her actions that I can't understand. ...


Above: Kristina.


Above: Mary, Princess of Orange.


Above: Princess Palatine Elisabeth, Princess of Bohemia.

No comments:

Post a Comment