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La regina Cristina di Svezia in Italia (1655-1689): Memorie storiche ed aneddotiche con documenti, pages 4 to 7, published by Gaudenzio Claretta, 1892
The account:
II. — Alli 11 febbraio del 1654, adunque, essa cominciò a convocare ad Upsal i senatori, per discutere l'affare dell'abdicazione, del quale si susurrava da lunga pezza. Si mossero varie rimostranze, si fecero opposizioni, s'indirizzarono preghiere; ma pel momento fu stabilito di convocare gli Stati pel 2 maggio in quella città. Ed allora Cristina spedì al nominato suo cugino Carlo Gustavo, Ermanno Fleming e Giovanni Stiernkok [sic], per una decisione. Radunati poi gli Stati il 21 maggio, si riaprirono i negoziati, e sulle sette del mattino del 16 giugno, nel gran portico della stessa città d'Upsal (la patria di Linneo), Cristina, con grande spigliatezza, depose scettro, corona e gli altri ornamenti regali. Quest'atto costò la vita al fedele gran cancelliere Oxenstiernen [sic], che di crepacuore ne morì nel successivo agosto.
Cinque giorni ella rimase ancora a Stoccolma; ma correva voce che l'ordine dei Paesani pretendesse che Cristina dovesse consumare il suo reddito nello Stato, e che il clero luterano bisbigliasse su di un possibile cangiamento di religione per parte di lei. E veramente l'atto temuto, e di cui non si aveva avuto sin'allora piena certezza, atto assai più clamoroso e che dovea non men del primo aver conseguenze su Cristina per tutto il corso della sua vita, era l'abbandono della credenza luterana, per darsi al cattolicismo.
Variamente fu scritto su codesto grave passo di Cristina, volendo alcuni ravvisarvi maturità di consiglio, altri vezzo femminile e persin mero dispetto. Come si può facilmente conghietturare, ella non è impresa così lieve quella di poter colpire nel giusto e vero segno, trattandosi di fatti psicologici. Se la considerazione del genere di vita incoerente, e prima e poi dalla regina condotto può aver qualche efficacia a pronunziare su di questo la sentenza, devesi asseverare che quei sentimenti tutti si trovarono frammisti allorchè essa venne in quella grave deliberazione, e su cui forse potè anche influire la disillusione avuta nel non essere stata corrisposta dal conte Magnus De la Gardie, figlio del gran contestabile di Svezia suaccennato, per cui dicesi ch'ella avesse avuto qualche passione, e che gli Stati in ogni caso non avrebbero tollerato re. È difficile poter assodare pienamente che la convinzione l'avesse guidata a quell'atto. Infatti, ardente luterana, anzi persino quasi pendente all'ateismo, solamente dopo la conversazione con Bourdelot, essa era divenuta indifferente ad ogni cosa; e predicava qua e là ch'essa non si trovava disposta ad approfondirsi nelle questioni teologiche, che definiva assurde e stravaganti. Forse la brama di cattivarsi la benevolenza e l'interesse dei principi cattolici italiani, punta com'era dal desiderio di por residenza nel «bel paese ove il sì suona», fu quello che la fece risolvere a tale atto. Primo ispiratore però della sua risoluzione può dirsi sia stato il gesuita Antonio Macedo, confessore dell'ambasciatore portoghese a Stoccolma, secondato dal suo fratello Francesco, don Giuseppe Macedo e da Pieroto Parera [sic].
L'Antonio Macedo nel suo Divi tutelares orbis christiani lasciò scritto: «Hamburgi certe ad urbem Romam missus ego a serenissima regina Svetiae Cristina (1651) per aliquot dies substiti, nec mihi per tempus licuit gravissimis negotiis impedito sacrum illud templum, antiquum religionis monimentum, inspicere. In hac nos urbe (Stockolmae) unius et amplius anni spatio versati sumus cum Lusitani Regis legato, cui eramus a confessionibus: ubique omnium Jesuitarum primi cum serenissima regina Sueciae Christina de iis rebus agere coepimus quas postea vidit et miratus est orbis catholicus.....». Il Macedo era pure aiutato da altri confratelli in religione; come dal padre Giovanni d'Andrada [sic] che, tastato il terreno su cui lavorava, s'accorse subito che si poteva ottenere qualche successo. Dopo di che Cristina si mise in relazione colla famosa Compagnia, retta allora da Francesco Piccolomini, severo, di notevole autorità alla Corte di Roma. Furono quindi inviati a Stoccolma due nostri italiani: il padre Francesco, della nobile famiglia dei Malines, conti di Bruino in Piemonte, ed il padre Paolo Casati da Piacenza, che insegnava matematica nel Collegio romano, inviati a tal uopo dal padre generale della Compagnia a Stoccolma, dove vi giunsero nel principio di marzo di quell'anno.
Quivi il padre Francesco Malines s'intrattenne ben quattordici mesi, per ripartire poi alla volta di Madrid, alla cui Corte maneggiavasi quel negozio col mezzo di D. Antonio Pimentel, che a lungo ne aveva trattato a Stoccolma colla regina, valendosi forse questi, come spagnuolo, dell'ascendente che era riuscito ad ottenere su di lei, trattenendosi giorni e notti intiere a conversare seco, senza curarsi troppo degli epigrammi sul suo conto. Incaricato il padre Casati di trattare con Roma, e messosi in relazione col nunzio Fabio Chigi, che dopo tre anni diveniva papa, fu dopo alcuni negoziati risolto l'affare.
English translation (my own):
II. — On February 11, 1654, therefore, she began to summon the senators to Uppsala to discuss the affair of the abdication, which had been whispered about for a long time. Various remonstrances were raised, oppositions were made, prayers were addressed; but for the moment it was decided to summon the Estates for May 2 in that city. And then Kristina sent her cousin Karl Gustav, Herman Fleming and Johan Stiernhöök, to the aforementioned for a decision. The Estates having then assembled on May 21, negotiations were reopened, and at seven o'clock in the morning of June 16, in the grand portico of the same city of Uppsala (the birthplace of Linnaeus), Kristina, with great ease, laid down her scepter, crown and other royal ornaments. This act cost the life of the faithful Grand Chancellor Oxenstierna, who died of a broken heart that coming August.
She remained in Stockholm for five more days; but it was rumoured that the Order of the peasants demanded that Kristina should spend her income in the State, and that the Lutheran clergy were whispering about a possible change of religion on her part. And in truth the feared act, and of which no one had yet had full certainty, an act much more sensational and which was to have consequences on Kristina no less than the first for the whole course of her life, was the abandonment of the Lutheran belief to devote herself to Catholicism.
Various things have been written about this serious step by Kristina, some wanting to see in it maturity of counsel, others feminine affectation and even mere spite. As can easily be conjectured, it is not such a light undertaking to be able to hit the right and true mark, dealing with psychological facts. If the consideration of the inconsistent kind of life first and then led by the Queen can have some effect in pronouncing the sentence on this, it must be asserted that all those feelings were mixed when she came to that serious deliberation, and on which perhaps could also have influenced the disillusionment she had in not having been reciprocated by Count Magnus de la Gardie, son of the said Grand Constable of Sweden, for which it is said that she had had some passion, and whom the Estates in any case would not have tolerated as king.
It is difficult to be able to fully ascertain that conviction had led her to that act. In fact, an ardent Lutheran, indeed almost leaning towards atheism, only after the conversation with Bourdelot, she had become indifferent to everything; and she preached here and there that she was not disposed to delve into theological questions, which she defined as absurd and extravagant. Perhaps the desire to gain the benevolence and interest of the Italian Catholic princes, stung as she was by the desire to take up residence in the "beautiful country where yes sounds", was what made her resolve to this act. However, the first inspirer of her resolution can be said to have been the Jesuit António Macedo, confessor of the Portuguese ambassador in Stockholm, seconded by his brother Francisco, Don José Macedo and Pinto Pereira.
António Macedo wrote in his Divi tutelares orbis christiani:
"I was sent from Hamburg to the city of Rome by the Most Serene Queen Kristina (1651) and stopped for several days, and I was not allowed to visit that sacred temple, an ancient monument of religion, for the time being hindered by very serious business. In this city (Stockholm) we were engaged for the space of one year and more with the ambassador of the King of Portugal, to whom we were confessors. We began to talk with the Most Serene Queen Kristina of Sweden first about everything having to do with the Jesuits, about those things which the Catholic world later saw and marveled at.....".
Macedo was also helped by other religious brothers, such as Father João de Andrade, who, having tested the ground on which he was working, immediately realized that some success could be achieved. After that Kristina entered into contact with the famous Company, then governed by Francesco Piccolomini, a severe man of notable authority at the court of Rome. Two of our Italians were then sent to Stockholm: Father Francesco, of the noble family of Malines, counts of Bruino in Piedmont, and Father Paolo Casati of Piacenza, who taught mathematics at the Roman College, sent for this purpose by the Father General of the Company to Stockholm, where they arrived at the beginning of March of that year.
Here Father Francesco Malines stayed for a good fourteen months before leaving for Madrid, where the affair was being handled at court through Don Antonio Pimentel, who had long negotiated it with the Queen in Stockholm, perhaps taking advantage, as a Spaniard, of the influence he had managed to gain over her, spending whole days and nights conversing with her without worrying too much about the epigrams about him. Father Casati was charged with dealing with Rome, and having made contact with the nuncio Fabio Chigi, who after three years was to become Pope, the affair was resolved after some negotiations.
Above: Kristina.
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