Monday, March 3, 2025

White marble bust sculpture of Kristina, sculpted by a member of Ercole Ferrata's circle, "late 17th century"

Source:

Auctions: GIOVANNI PRATESI | HOMO FABER PART I, 23 October 2024 | Live auction 1334, at pandolfini.it:





"Roman sculptor, Ercole Ferrata's circle, late 17th century, Christina of Sweden, white marble

Scultore romano, Cerchia di Ercole Ferrata, fine secolo XVII
CRISTINA DI SVEZIA
scultura in marmo bianco, cm 82x60x28, su base in marmo grigio, alt. cm 16

Literature
T. Montanari, La maschera e il vuoto. Sui ritratti romani di Cristina di Svezia, in A.L. Desmas (a cura di), Le portraits du pouvoir. Actes du colloque. Academie de France a Rome, Parigi 2003, pp. 91-108 figg. 41-42"

"Il busto rappresenta Cristina di Svezia con l'acconciatura all'antica che essa portava nei suoi ultimi anni prima della morte avvenuta nel 1689, come testimoniano la medaglia di Ferdinand de Saint-Urbain (1687-1688). Eike Schmidt, autore nel 2001 di una scheda critica su questo marmo, ha evidenziato che tale busto corrisponde quasi puntualmente ad un altro in bronzo (Stoccolma, Nationalmuseum, inv. SK 1442), comunque con alcune differenze, come ad esempio il cambiamento nella direzione dello sguardo della regina, che qui gira la testa verso la sua destra, oppure la diversa forma della terminazione del busto in basso e della scollatura ad essa parallela, e la resa dei capelli, che nel bronzo presentano ricci di una peculiare tipologia a fiamma, mentre lo scultore dell'esemplare in marmo esibisce il suo virtuosismo nell'uso del trapano con cui pratica fori di diverso diametro per descrivere l'elaborata acconciatura con folti ricci sulla fronte, secondo una foggia più fedelmente esemplata sui modelli antichi della ritrattistica femminile del primo secolo dopo. Lo stile del marmo, sempre secondo Schmidt, suggerisce l'attribuzione a uno scultore dell'Urbe, probabilmente cercato nella schiera degli allievi di Ercole Ferrata (1610-1686), i cui modi evocano qualche analogia col panneggio del busto."

"The bust represents Kristina of Sweden with the old-fashioned hairstyle that she wore in her last years before her death in 1689, as evidenced by the medal of Ferdinand de Saint-Urbain (1687-1688). Eike Schmidt, author of a critical note on this marble in 2001, has highlighted that this bust corresponds almost exactly to another one in bronze (Stockholm, Nationalmuseum, inv. SK 1442), however with some differences, such as, for example, the change in the direction of the Queen's gaze, who here turns her head towards her right, or the different shape of the termination of the bust at the bottom and of the neckline parallel to it, and the rendering of the hair, which in the bronze has curls of a peculiar flame-like typology, while the sculptor of the marble example displays his virtuosity in the use of the drill with which he makes holes of different diameters to describe the elaborate hairstyle with thick curls on the forehead, according to a style more faithfully modelled on the ancient models of female portraiture of the first century after. The style of the marble, again according to Schmidt, suggests the attribution to a sculptor from Rome, probably sought among the students of Ercole Ferrata (1610-1686), whose manner evokes some analogy with the drapery of the bust." (translation my own)

No comments:

Post a Comment