Sunday, August 10, 2025

Giuseppe Fracassetti on Kristina's letters to Lorenzo Adami and Manuel Texeira, year 1844

Source:

Di alcune lettere inedite di Cristina di Svezia, pages 193 to 204 in Il Saggiatore, giornale Romano di storia, letteratura, belle arti, volume 2, article written by Giuseppe Fracassetti, 1844; original at the Austrian National Library (Österreichische Nationalbibliothek)


Kristina's letter of November 20/30 (New Style), 1666 to Lorenzo Adami is here:


Her letter of December 18/28 (New Style), 1666 to him is here:


Her letter of December 28, 1666/January 7, 1667 (New Style) to him is here:


Her letter of March 22/April 1 (New Style), 1667 to him is here:


Her letter of April 9/19 (New Style), 1667 to him is here:


Her letter of October 29/November 8 (New Style), 1664 to Manuel Texeira is here:


The account:

DI ALCUNE LETTERE INEDITE DI CRISTINA DI SVEZIA
La figlia di un eroe che salita fanciulla sul trono degli avi suoi resse per quindici anni con mano virile le redini dello stato, e seguendo per l'ordinario i consigli di un integerrimo ministro seppe prudentemente discostarsi da quelli quando li vide diretti a continuare una guerra che alla gloria del suo nome sacrificava la felicità de' suoi sudditi: una donna che alle cure del regno attese costantemente, come a penoso dovere, e profondamente erudita nelle scienze e nelle lettere, lo studio di queste volonterosa preferse alle lusinghe e allo splendore del soglio: una regina che alla servile compagnia de' cortigiani e de' ministri antepose la conversazione degli scienziati con dolci preghiere chiamandoli, e con generose largizioni retribuendoli perchè illustrassero col nome loro la sua città capitale: e se nel biasimo incorse di spender soverchiamente oltre le forze del proprio erario, a queste spese furon cagione i premî onde fu larga inverso i dotti, e l'incetta che fece per ogni dove di libri, di medaglie, di monumenti: una regale donzella infine che supplicata dal senato, e dal popolo a consolidare il suo potere scegliendosi uno sposo, e circondata dagli omaggi e dalle adulazioni non de' sudditi soltanto, ma di tutta l'Europa, con meditata freddezza, e con filosofica tranquillità sceglie non uno sposo, ma un successore, e nel più bel fiore degli anni suoi scende volonterosa dal trono, per darsi libera e intera al culto della vera religione ed allo studio delle scienze e delle lettere; non è una tal donna degna della fama che la magnifica piuttosto singolare che rara per grandezza di pensieri e di azioni? Sia pure che non insensibile alle lodi onde fu circondata fin dalla cuna Cristina di Svezia cedesse alcun poco a quella passione che domina maggiormente nel suo sesso, e permettesse alla vanità di entrare come elemento di causa nelle magnanime sue risoluzioni. Ma saran per questo d'ammirazione e di plauso men degne le virtù, che la fregiarono e quando cinse la corona cui per sua prudente politica si aggiunsero nuovi gioielli, e quando spontanea seppe deporla per entrare nella condizione privata? Se tali effetti partorisse sempre la vanità delle donne chi non vorrebbe loro perdonarne, anzi desiderarne in esse la colpa? Solo una volta alla fama e alla virtù di Cristina fu fatale la vanità: quando cioè degenerando in orgoglio, la trasse nel viale de' Cervi a Fontainebleau ad abusare di quel potere che aveva deposto, e ad ordinare illegalmente la morte di un suo servitore. Al quale abuso non è da fare difesa, sebbene con esempio di biasimevole compiacenza la tentasse quel grande uomo di Leibnizio: ma dèssi concedere generoso perdono da coloro che della vita della svedese eroina vogliono su giusta bilancia pesare i meriti e le colpe.

Sà ognuno com'ella, morto Gustavo Adolfo suo padre alla battaglia di Lutzen nel 1632, succedesse appena sessenne al regno di Svezia, durante la sua minorità amministrato dalla reggenza e dal gran ministro Oxenstiern che a lei fu maestro della difficile arte del regnare. Il voto de' sudditi a 18 anni chiamolla a reggere le redini del governo ed ella si valse subito della sua autorità per procurare la pace colla Danimarca, e per cooperare alla conclusione del trattato di Westfalia, che guadagnò alla Svezia la Pomerania ed altri paesi, tre voti nella dieta dell'impero, e molti milioni in danaro. Carlo Gustavo suo cugino ne agognava la mano, e forse più che di questa mirava al possesso del trono: ed ella rifiutandolo come sposo, lo elesse e lo fè riconoscere a successore, continuando per poco ancora a regnare. Ma le cure del trono non la distraevano dagli studî a cui era da prepotente natura inchinata. Chiamava alla sua corte Renato Descartes e Isacco Vossio, da questo le greche lettere, da quello apparando la filosofia. A Grozio che aveva avuto in Francia poco cortese accoglienza dal cardinal Richelieu, conferiva la dignità di suo ministro presso la corte di Francia: onde avvenne che Grozio sostenuto dal carattere di ambasciatore si godesse il piacere di trattare alla pari un potente ministro che l'aveva disprezzato. Ed intanto cresceva sempre in Cristina la nausea del regno, a tal che confessava ella stessa che le pareva di vedere il diavolo quando vedea nella sua camera entrare i ministri che le portavano a sottoscrivere gli ordini reali. Cedendo finalmente al pensiero che da tanto tempo l'agitava, e contro il voto de' sudditi che l'amavano oltra ogni dire, effettuò la magnanima sua risoluzione il 16 giugno 1654, rinunciando a Carlo Gustavo il trono di Svezia, e riservandosi molti diritti, e l'usufrutto di molti beni nelle provincie di Gottemburgo [sic], di Pomerania, e sulle isole di Oclandia [sic], e di Gotlandia che si affittavano per l'annua rendita di forse ducento mila risdalleri. Deposto il peso della corona e riacquistata la libertà del vivere a piacer suo ella se ne valse al più nobile fine ch'erasi forse già da lungo tempo proposto. Traversata in abito virile la Danimarca, e l'Alemagna giunse a Bruselles, ed ivi il 24 novembre [sic] di quell'anno stesso nelle camere dell'arciduca Leopoldo governatore de' Paesi Bassi fece privatamente professione del cattolicismo avanti il p. Guiner [sic] domenicano, e risolse di recarsi subito a Roma. Ma morto di que' giorni il pontefice Innocenzo X parve a lei di aspettare l'elezione del successore che fu Alessandro VII, il quale come appena da quella ebbe l'annunzio della sua conversione desiderò che a maggior gloria della Chiesa cattolica solennemente ella abiurasse gli errori dei protestanti. E questo ella fece ad Inspruch con pubblica dimostrazione di pietà calda e sincera.

Cattolica e padrona di sè medesima venne allora a vivere in Roma ove fu ricevuta con pompa regale, ed ivi conobbe il cardinale Decio Azzolino di Fermo già segretario di stato di Innocenzo X e poi di Clemente IX, e verso il quale tanta era la stima della regina ch'ella diceva non aver conosciuto al mondo uomo di mente pari alla sua. E sì che quanti v'erano famosi per ingegno in que' tempi in Europa, tanti Cristina ne avea per certo conosciuti, e trattati. Al cardinale Azzolino affidò la regina la direzione di tutti i suoi affari, e dal suo consiglio volle dipendere in tutte le controversie, e le difficoltà che le si suscitarono dalla invidia, dalla malevoglianza e dalla ingratitudine. E lui morendo ella istituiva erede universale conservando fino alla morte i sentimenti di ammirazione e di stima che per trenta e più anni aveva nutriti per lui. Nato egli di nobilissima famiglia fermana, e non capace di basse invidie, o di pusillanime gelosia fu sollecito di mettere nelle buone grazie della regina diversi suoi concittadini, e fra questi Lorenzo Adami gentiluomo di bella fama per civili virtù e per valore nelle armi. A lui Cristina conferì dapprima l'onorevole officio di suo cavaliere di camera, lo nominò più tardi capitano della sua guardia svizzera, e conosciutane poi la probità e la destrezza nel maneggio de' difficili affari, dell'opera sua si valse inviandolo prima dalla Svezia in Roma, e poscia da Roma a Stokolm[a] come suo ministro straordinario. Il conte Lorenzo Adami di Fermo ultimo erede di questa nobile prosapia conserva nel suo domestico archivio molte lettere autografe della regina di Svezia dirette a quell'illustre suo antenato, e dalla gentilezza di lui ne fu concesso di pubblicarne alcune siccome facciamo in questo giornale.

Colpito da morte subitanea nel febraro del 1660 il re Carlo Gustavo, tornò Cristina nella Svezia, e fuvvi chi scrisse che vi tornasse col segreto desiderio di rimontare sul trono. Giunta a Norkoping ebbe bisogno di mandare a Roma persona che se la intendesse col card. Azzolino, e s'adoprasse a servirla con tutta la destrezza che esigevano i suoi affari. Ed allora mandò Lorenzo Adami suo cavaliere di camera accreditandolo siccome suo ministro con lettera del 16 gennaro 1661. Dopo breve dimora nella Svezia tornò a Roma ella stessa e ben presto ebbe a dolersi delle difficoltà che incontravano in Svezia i suoi ministri per riscuotere e per trasmettere l'entrate ch'ella erasi riservate nel rinunciare alla corona. Risiedeva per lei a Stokolm un governatore generale incaricato di esigere tutte le somme che a lei si spettavano, e di pagare i molti impiegati che sotto i suoi ordini amministravano i beni in Pomerania, a Norkoping, in Gotland, Reland [sic], ed Oeser [sic], e che sommavano al numero di cento e undici. E da un prospetto dello stato attivo e passivo dell'amministrazione nel cominciare del 1665 apparisce che montavan l'entrate a 199,541 talleri di argento, e a 25,881 erano state ridotte le provvisioni dei diversi ministri. Aveva poi la regina un particolare contratto con un Emmanuele Teyxeira [sic] che per suo conto risiedeva in Amburgo, e che avendole imprestate forti somme di danaro, doveva in ogni anno ritirare del governatore generale 107 mila talleri, e pagarne 5 mila in ciascun mese in Roma a Cristina per mezzo di un Nunez, ritenendone 47 mila per anno in isconto del suo credito, e per redimere le gioie e gli oggetti preziosi ch'ella aveva dovuto collocare a pegno prima del suo ritorno a Roma. Ma nè il Teyxeira riesciva ad esigere dal governatore, nè la regina da quello riceveva le somme promesse: ond'è che a cessare il disordine dell'amministrazione, e a porre in regola gli affari suoi, spedì ella in Isvezia Lorenzo Adami già nominato capitano delle sue guardie svizzere dandogli amplissimo mandato di sciogliere e rinnovare gli affitti, di ricevere i conti, di rimuovere i subalterni ministri, di fare insomma quanto giudicasse espediente al buon andamento de' suoi affari.

E a questi interessi hanno relazione quasi tutte le lettere che si conservano nell'archivio Adami, e che veggonsi firmate tutte da Cristina, la quale a molte di esse aggiunse di propria mano alcuni versi ora dichiarando, ora ampliando le cose scritte di sopra dai suoi segretarî. Cinque di queste lettere dirette all'Adami noi pubblichiamo, ed una ne aggiungiamo dirette al Teyxeira perchè tale ci parve da ritrarne l'indole altera e ferma della regina di Svezia.

Giunse l'Adami a Stokolma sul cadere di luglio, o sul cominciare di agosto del 1665, e si dette a tutt'uomo all'adempimento de' suoi doveri. Cristina ricevute sue lettere, «le ho lette», rispondevagli, «con lode della vostra applicazione al mio servigio in codeste parti: ne riceverete la risposta dal signor card. Azzolino con tutti quegli ordini che occorreranno: ond'io rimettendomi all'Eminenza Sua non ho da dirvi se non che vi desidero da Dio prosperità e salute» (11 ottobre 1665). Ma erano appena pochi mesi passati dal suo arrivo, quando in data del 1 maggio 1666 Cristina gli scrisse: «Lo stato de' miei affari costì e la necessità di provvedere alla sicurezza de' miei beni in qualunque evento, mi ha fatto risolvere a venire costà di persona. Partirò a quest'effetto fra pochi giorni ec. Al governatore generale scrivo che pigli per me un'habitazione in Stokolm, e però dovrete ancora voi cooperarvi con ogni diligenza giacchè poco dopo l'arrivo di questa spero che succederà il mio.»

D'onde questa improvvisa risoluzione? Perchè tornare in Svezia a trattar d'interessi, se per lei li trattava con tutta sua soddisfazione l'Adami? Vollero i contemporanei, e ne tenne nota l'istoria, che Cristina tardi pentita della sua rinunzia sperasse di essere richiamata sul trono dagli Svedesi che conservano per lei sentimenti di ammirazione e di affetto, e che ove non potesse riprendere la deposta corona ambisse cingere quella di Polonia che vacillava sul capo a Giovanni Casimiro, e che i Polacchi già destati a guerra civile mostravano di non patir che passasse siccome il loro re proponeva, ad un principe francese. Checche sia del segreto motivo di quel viaggio certo è che Cristina lo intraprese, e sul cominciare di agosto di quell'anno ella era già in Amburgo d'onde tuttodì scriveva di muoversi, ma pur non si mosse mai per girne a Stokolm[a]. E di colà appunto furono scritte all'Adami le cinque lettere che ora pubblichiamo, alla scelta delle quali fra le altre molte che se ne conservano fummo mossi da ciò che da esse si scorge quanto sinceramente Cristina fosse attaccata al culto della cattolica religione: e ciò sia di risposta ai molti pseudo-filosofi del secolo passato che malignamente giudicarono della conversione di lei, asserendo con mirabile, non so se dirmi leggerezza od audacia, ch'ella si era fatta cattolica per vivere più onorata e più gradita in Roma: quasi che in Roma manchi l'onore ed il rispetto ad un personaggio regale che vi dimori, se professi una religione diversa dalla cattolica. E a confermare la sincerità di quei sentimenti religiosi di Cristina, ci piace di riferire un brano delle segrete istruzioni che dava all'Adami nell'atto di accomiatarlo per Isvezia. «Haverebbe», dicono quelle, «S. M. fatto in persona il viaggio che hora commette a lui, perchè amando S. M. la Svezia teneramente, benchè la stanza di Roma le sia riuscita salubre e di gusto: nondimeno haverebbe volentieri preferito a questa quella della sua patria, dove si sente ancora fortemente chiamata dall'amore, che nell'ultima dieta le hanno mostrato così vivo tutti gli Stati concordemente concedendole il libero esercitio della religione cattolica: ma non havendo potuto S. M. ottenere l'intiera esecuzione della buona intenzione degli Stati in modo ch'ella potesse quietamente servirsene, è necessario che la M. Sua moderi con suo disgusto l'impazienza che per altro ella haverebbe di rivedere la Svezia, finchè pienamente e da sua pari ottenga l'intiera libertà dell'esercitio della religione ch'ella professa, PER LA QUALE HAVENDO LASCIATO IL POSSESSO DEL REGNO, non è possibile che nell'incertezza in che siamo ad ogni momento della nostra vita ella si cimenti al pericolo di vivere e di morire in Svezia senza gli aiuti necessarî per la salute dell'anima sua. Il che tanta più facile dovrebbe essere a S. M. d'ottenere quanto ella non ha altra mira che di valersene per soddisfazione della sua coscienza senza dare alcuna soggezione, o occasione ad altri di operare in materia di religione altro che quando sia spirato da Dio.» Eran queste istruzioni segrete, e delle quali non doveva l'inviato far pompa con chicchessia: e quindi è manifesto che non si posson credere dettate da politica ipocrisia, nè da volontà di acquistar grazia presso i potenti della terra, ma sì veramente da profonda persuasione della verità esclusiva della religione per la quale protestava di «aver lasciato il possesso del regno». E questi sentimenti medesimi si veggono ripetuti nelle lettere che noi pubblichiamo, e specialmente nella prima del 30 novembre 1666 cui di sua propria mano la regina aggiunse le calde preghiere, e la protesta di non quietarsi mai, e di non muoversi di Amburgo alla volta di Svezia senza avere ottenuto il libero esercizio della vera religione. Alle quali parole andarono i fatti d'accordo poichè negatale la libertà che chiedeva, ella volse per sempre le spalle alla sua patria, e senza aver toccato Stokolma tornossene a Roma e alle sue predilette abitudini di dotte conversazioni, di studî liberali, di vita riposata e tranquilla.

Sono in queste lettere alcuni tratti scritti, come dicono a cifra: e questi pure noi pubblichiamo fedelmente perchè possano aguzzare su quelli l'ingegno coloro che si conoscon dell'arte d'interpretargli.

La lettera francese diretta al Teyxeira del 1664 è acconcia a dimostrare l'indole costante e nobilissima della regina. Chi conosce le istorie d'Italia sà bene come di quei tempi abusò del suo potere quel Luigi a cui l'adulazione e la bassezza degli scrittori francesi profferiva il nome di Grande. La dignità della repubblica genovese iniquamente da lui vilipesa trovò vendetta nel severo giudizio dell'Istoria; nè minor biasimo si riversò su quell'ambizioso monarca della prepotente condotta che tenne col sovrano pontefice Alessandro VII a cui in apparenza ligio e sommesso, vergognosamente imponeva la legge del più forte.

L'insolenza di un mastro di scherma francese che in una taverna avea ingiuriosamente disarmati alcuni soldati corsi, che stavano allora al servizio del papa, ed erane stato perciò messo al bando della vita dal card. Imperiale governatore di Roma, fu la prima scintilla che il 20 agosto dell'anno suddetto scoppiò in un vastissimo incendio. Poichè avvenutisi due francesi in tre corsi si appiccò fra loro la zuffa: e venuti in aiuto de' francesi i famigli della stalla del duca di Crequi ambasciatore di Francia, ebbero questi la peggio e ne rimase uno ucciso. Or come appena ciò riseppero i corsi che stavano in guardia alla Trinità de' Monti sordi ad ogni comando de' superiori uffiziali presero le armi e corsero in folla a vendicare l'ingiuria al palazzo Farnese ove dimorava l'ambasciatore. Uccisero prima un lacchè, ed un libraio: ferirono il capitano delle guardie, trassero degli archibugi contro le finestre del palazzo: indi ritraendosi sul far della sera incontrate le carrozze dell'ambasciadore, queste pure minacciarono ed assalirono a colpi di archibugio, e uccisero nella prima un paggio, nella seconda un gentiluomo; mettendo così la città tutta in tumulto ed in scompiglio.

Può bene immaginarsi qual fosse lo sdegno ed il risentimente del duca di Crequi, come dice il Muratori «d'umor fiero ed alto, poco amico de' preti, e avvezzo alle bruscherie della guerra non alle manierose qualità che richiede un'ambasceria.» Era giusto che alla Francia si desse una soddisfazione con severo e solenne castigo de' rei: ma ingiustissimo era che dell'avvenuto si desse colpa al pontefice e al suo governo, e si volesse questo tener responsabile del delitto di pochi furfanti provocato dalle millanterie di un francese. Eppure Luigi XIV avuta appena contezza del fatto inviò sotto scorta fino ai confini del regno il nunzio del papa: richiamò da Roma l'ambasciadore: prese a sostenere per complicare l'intrico le pretensioni del duca di Modena sulle Valli di Comacchio, e di quello di Parma su Castro; per futili pretesti di sedizioni avvenute in Avignone occupò militarmente il contado Venosino: fece infine calar per Provenza in Italia fanti e cavalli minacciando rappresaglie e vendette contro il capo di quella chiesa, a cui in voce si protestava primogenito figliuolo obbediente e sommesso.

Or bene: in tutto questo malaugurato affare che si terminò col trattato di Pisa fra monsignor Rasponi plenipotenziario del pontefice, e l'uditor di Rota monsig. Baurlemont plenipotenziario di Francia, ebbe non poca parte Cristina di Svezia, la quale regina e cattolica credè del suo dovere porsi mediatrice fra il papa Alessandro VII e il re di Francia, perchè tutto si finisse senza scandali e senza guerre. E dalle carte dell'Adami sappiamo che il dì seguente all'eccesso de' corsi ella mandò il card. Azzolino dal papa a far istanza espressa per le soddisfazioni del re, e audò in persona visitare l'ambasciatrice di Francia recando a lei l'espressione della buona volontà del pontefice. Per consiglio di lei il card. Chigi fu a visitare e far le scuse coll'ambasciatore, e chiese ben cinque volte inutilmente di visitare eziandio l'ambasciatrice. E sebbene il duca di Crequi con poca cortesia partisse da Roma senza nemmen prendere da lei commiato, ella vedendo che non mancavano mettitori di scandalo, i quali con falsi rapporti cercassero d'inasprire l'animo del re, a lui mandò in Francia il suo segretario di camera Mr. d'Alibert perchè l'informasse delle cose com'erano, e procurasse di placarne il risentimento: «parendo a S. M.», dicono le carte suddette, «che il debito di pia e prudente principessa, e di buona amica delle parti fosse l'impiegarsi col papa per le soddisfazioni del re, e col re per mitigare il suo risentimento che poteva partorire danno universale alla cristianità.» Ma il re che stava sul duro, «rispose a S. M. per Mr. d'Alibert una lettera tutta di suo pugno dichiarandosi obbligato alle civiltà che la regina gli aveva usate dicendo riconoscere che le sue pari non dovevano costringersi e professando che qualunque interesse la regina havesse voluto anteporre al suo non sarebbe però meno stato suo servitore.»

O fosse dunque perchè il re avesse voluto che Cristina avesse a mostrarsi più che non era parziale a favor suo, o fosse che alcuno riuscisse a porgli in sospetto le intenzioni di lei, poichè col trattato di Pisa furono conciliate le vertenze con Roma, l'ambasciatore di Francia ebbe ordine dal re di più non visitare Cristina. E sì disse che il re fosse sdegnato col lei perchè ella avesse fatto vedere una sua lettera scritta al re, la quale veniva a dare a lui come una mentita mentre faceva conoscere falso quello che il re scriveva al decano de' cardinali, cioè avergli la regina scritto che da Roma non gli si sarebbe data mai soddisfazione. Ed era il vero che Cristina avesse fatto vedere quella lettera: ma di ciò si scusava assai bene considerando che se la lettera diceva quello che il re aveva scritto non era dargli mentita, e se non lo diceva, perchè la regina doveva soggiacere al concetto di aver scritto quello che nella sua lettera non si diceva? E poteva far meno per sua sincerazione col mondo che lasciar vedere la lettera puramente com'ella era?

A torre queste grossezze si adoperò il cardinale Imperiali che per condizione posta nel trattato di Pisa era andato a Parigi: e della parte del re fugli risposto che si sarebbe fatto l'accomodamento colla regina ove questa lo avesse o per speciale ambasciata, od anche per lettera al re espressamente richiesto. Questo stesso disse alla Regina in Roma l'ambasciadore De Crequi, e in Svezia al Teyxeira il cavaliere Ferlon [sic] ministro di Francia. E su tal proposito rispondendo al Teyxeira Cristina di Svezia scriveva la lettera che noi pubblichiamo delli 8 novembre 1666 [sic], la quale dimostra quanto nobile e fermo fosse l'animo di questa donna preclara, che sdegnando il favore de' grandi, ed ambiziosa di quella lode soltanto che viene dall'ingegno, e dalla virtù, visse tranquilla in Roma fino al 1689, e dalla munificenza d'Innocenzo XI ottenne splendida tomba in Vaticano rimpetto a quella della contessa Matilde.
GIUSEPPE FRACASSETTI

English translation (my own):

OF SOME UNPUBLISHED LETTERS FROM KRISTINA OF SWEDEN
The daughter of a hero who, having ascended the throne of her ancestors as a girl, held the reins of state with a virile hand for fifteen years, and, usually following the advice of an upright minister, prudently distanced herself from it when she saw it directed at continuing a war that sacrificed the felicity of her subjects to the glory of her name; a woman who constantly devoted herself to the cares of the kingdom, as if it were a painful duty, and profoundly erudite in the sciences and letters, willingly preferred the study of these to the flattery and splendour of the throne; a queen who preferred the conversation of scholars to the servile company of courtiers and ministers, calling them with sweet prayers and rewarding them with generous largesses so that they would illumine her capital city with their name; and, if she incurred the blame for spending excessively beyond the limits of her own treasury, these expenses were due to the rewards with which she was generous towards the learned, and the hoarding she made everywhere of books, medals, and monuments; a regal maiden, finally, who, beseeched by the Senate and the people to consolidate her power by choosing a husband, and surrounded by the homage and flattery not only of her subjects, but of all Europe, with meditated coldness and philosophical tranquility chooses not a husband, but a successor, and in the most beautiful flower of her years willingly descends from the throne, to devote herself freely and entirely to the cult of the true religion and to the study of science and lettres; is not such a woman worthy of the fame that is celebrated as singular rather than rare for the greatness of her thoughts and actions?

Be it true that, not insensible to the praise with which she was surrounded from the cradle, Kristina of Sweden ceded somewhat to that passion which most dominates her sex and allowed vanity to enter as a causal element in her magnanimous resolutions. But will the virtues that adorned her be any less worthy of admiration and applause, both when she wore the crown to which, through her prudent policy, new jewels were added, and when she spontaneously renounced it so as to enter private life? If women's vanity always produced such effects, who would not forgive them, indeed, desire their guilt?

Only once was vanity fatal to Kristina's fame and virtue: when, degenerating into pride, it led her to the Galerie des Cerfs in Fontainebleau to abuse the power she had relinquished and to illegally order the death of one of her servants. This abuse needs no defense, even though that great man Leibniz tempted her with an example of reprehensible complacency; but generous forgiveness must be granted by those who wish to weigh the merits and faults of the life of the Swedish heroine in a fair balance.

Everyone knows that, after her father Gustav Adolf died at the Battle of Lützen in 1632, she succeeded to the kingdom of Sweden at the age of six, which during her minority had been administered by the regency and by the grand minister Oxenstierna, who taught her the difficult art of ruling. The vote of her subjects at the age of 18 called her to hold the reins of government, and she immediately used her authority to secure peace with Denmark and to cooperate in the conclusion of the Treaty of Westphalia, which gained Sweden Pomerania and other lands, three votes in the Reichstag of the Empire, and many millions in money.

Her cousin Karl Gustav coveted her hand, and, perhaps more than that, he sought possession of the throne. And while she refuted him as a husband, she elected and recognised him as her successor, continuing to reign for a short while longer.

But the cares of the throne did not distract her from the studies to which her overbearing nature inclined her. She summoned René Descartes and Isaac Vossius to her court, from the latter Greek literature, from the former philosophy. To Grotius, who had received a less than courteous reception from Cardinal Richelieu in France, she conferred the dignity of her minister at the French court. Thus it happened that Grotius, supported by the character of an ambassador, enjoyed the pleasure of treating as an equal a powerful minister who had despised him.

Meanwhile, Kristina's nausea for the kingdom grew, so much so that she herself confessed that she thought she saw the Devil when she saw the ministers enter her room with the royal orders for her to sign them. Finally ceding to the thought that had long troubled her, and against the wishes of her subjects who loved her beyond measure, she carried out her magnanimous resolution on June 16, 1654, renouncing the throne of Sweden to Karl Gustav and reserving for herself many rights and the usufruct of much property in the provinces of Gothenburg [sic], Pomerania, and on the islands of Öland [sic] and Gotland, which were rented for an annual income of perhaps two hundred thousand riksdalers.

Having deposed herself of the burden of the crown and having reacquired the freedom to live as she pleased, she availed herself of it for the nobler goal that she had perhaps long intended. Having crossed Denmark and Germany in virile dress, she reached Brussels, and there on November 24 [sic] of that same year, in the chambers of Archduke Leopold, governor of the Netherlands, she privately professed her Catholicism before the Dominican Father Güemes and resolved to go immediately to Rome.

But when Pope Innocent X died within those days, it seemed to her that it would be best to await the election of his successor, Alexander VII, who, as soon as he heard from her the announcement of her conversion, desired that, for the greater glory of the Catholic Church, she should solemnly abjure the errors of the Protestants. And this she did at Innsbruck, with a public demonstration of warm and sincere piety.

A Catholic and mistress of herself, she then came to live in Rome, where she was received with regal pomp. There she met Cardinal Decio Azzolino of Fermo, former secretary of State to Innocent X and later to Clement IX, and for whom the Queen held such esteem that she said she had never met a man in the world with a mind equal to hers. Indeed, Kristina had certainly known and treated as many men as were famous for their genius in Europe at that time. The Queen entrusted Cardinal Azzolino with the direction of all her affairs, and she chose to depend on his advice in all the controversies and difficulties that arose from envy, malevolence and ingratitude. And upon her death, she appointed him her universal heir, preserving until her death the feelings of admiration and esteem that she had nurtured for him for thirty years or more.

Born into a very noble family of Fermo, and incapable of base envy or pusillanimous jealousy, he was eager to win the Queen's favour with several of his fellow citizens, including Lorenzo Adami, a gentleman renowned for his civil virtues and military valour. Kristina first conferred upon him the honourable office of her cavalier of the chamber, later appointing him captain of her Swiss Guard. Recognising his integrity and skill in handling difficult affairs, she availed herself of his services by sending him first from Sweden to Rome, and then from Rome to Stockholm as her extraordinary minister.

Count Lorenzo Adami of Fermo, the last heir of this noble lineage, preserves in his private archives many autographed letters from the Queen of Sweden addressed to his illustrious ancestor, and through his kindness, he has conceded to publish some of them, as we do in this journal.

Following the sudden death of King Karl Gustav in February 1660, Kristina returned to Sweden, and some wrote that she was secretly seeking to regain the throne. Arriving in Norrköping, she needed to send someone to Rome to consult with Cardinal Azzolino and to serve her with all the dexterity her affairs required. So she sent Lorenzo Adami, her cavalier of the chamber, accrediting him as her minister in a letter dated January 16, 1661. After a brief stay in Sweden, she returned to Rome herself and soon complained about the difficulties her ministers in Sweden were encountering in collecting and transmitting the revenue she had reserved for herself when she renounced the crown.

A governor general resided for her in Stockholm, charged with collecting all the sums due to her, and with paying the many officials who, under his orders, administered the estates in Pomerania, Norrköping, Gotland, Öland [sic] and Ösel, and which amounted to one hundred and eleven. And from a statement of the active and passive state of the administration at the beginning of 1665 it appears that the income amounted to 199,541 silver dalers, and the provisions of the various ministers had been reduced to 25,881.

The Queen also had a particular contract with one Manuel Texeira, who resided on her behalf in Hamburg, and who, having lent her large sums of money, had to withdraw 107 thousand dalers from the governor general each year, and pay 5 thousand each month in Rome to Kristina through a Nuñez, retaining 47 thousand per year as a discount on her credit, and to redeem the jewels and precious objects that she had had to pawn before her return to Rome.

But neither Texeira was able to demand from the governor, nor did the Queen receive from him the promised sums; so, in order to put an end to the disorder in the administration and to put her affairs in order, she sent Lorenzo Adami, already appointed captain of her Swiss Guards, to Sweden, giving him a very broad mandate to dissolve and renew the rents, to receive the accounts, to remove the subordinate ministers — in short, to do whatever she deemed expedient for the good progress of her affairs.

And almost all the letters preserved in the Adami archive are related to these interests, and they are all signed by Kristina, who added some verses to many of them in her own hand, sometimes explaining, sometimes expanding on the things written above by her secretaries. We publish five of these letters addressed to Adami, and we add one addressed to Texeira because it seemed to us to portray the haughty and firm nature of the Queen of Sweden.

Adami arrived in Stockholm at the end of July or at the beginning of August 1665, and he devoted himself wholeheartedly to the fulfillment of his duties. Kristina, having received his letters, replied, "I have read them, praising your dedication to my service in these parts; you will receive a response from Cardinal Azzolino with all the necessary orders. Therefore, submitting myself to His Eminence, I have nothing to say to you except that I wish you prosperity and health from God" (October 11, 1665).

But barely a few months had passed since his arrival when, on May 1, 1666, Kristina wrote to him:

"The state of my affairs there and the need to provide for the security of my goods in any event has made me resolve to come there in person. I will leave for this purpose in a few days, etc. I am writing to the governor general to take a place for me in Stockholm, and you must also cooperate with me with all diligence, as I hope that my own will succeed you shortly after your arrival."

Where did this sudden resolution come from? Why return to Sweden to negotiate her interests if Adami was dealing with them for her to her complete satisfaction? Her contemporaries claimed, and history has recorded it, that Kristina, having belatedly regretted her resignation, hoped to be recalled to the throne by the Swedes, who retained feelings of admiration and affection for her, and that if she could not resume the resigned crown, she aspired to assume that of Poland, which was tottering on the head of Jan Kazimierz, and which the Poles, already awakened to civil war, showed they could not tolerate if it were to be handed over, as their king proposed, to a French prince.

Whatever the secret motive for that journey, it is certain that Kristina undertook it, and at the beginning of August of that year she was already in Hamburg, from where she wrote every day about leaving, but nevertheless she never set out to go to Stockholm. And it was from there that the five letters we are now publishing were written to Adami. We have chosen these from among the many others that have survived because they reveal how sincerely Kristina was attached to the Catholic religion.

This was in response to the many pseudo-philosophers of the past century who maliciously judged her conversion, asserting with admirable — I do not know whether to call it frivolity or audacity — that she had become a Catholic to live more honoured and more welcome in Rome. As if Rome lacked honor and respect for a royal personage residing there if he professed a religion other than Catholicism. And, to confirm the sincerity of Kristina's religious sentiments, we are pleased to quote a passage from the secret instructions she gave to Adami in the act of dismissing him to Sweden.

"Her Majesty", they say, "would have made the journey she now orders him to make in person, because she loves Sweden dearly, although the residence in Rome has proved healthy and pleasant to her; nevertheless, she would have willingly preferred to this one that of her fatherland, where she still feels strongly called by the love that all the Estates have shown her so strongly in the last Riksdag, in agreement by granting her the free exercise of the Catholic religion.

But since Her Majesty has not been able to obtain the complete execution of the good intention of the Estates in such a way that she could quietly make use of it, it is necessary that Her Majesty moderate with her disgust the impatience that she would otherwise have to see Sweden again, until she fully and as an equal obtains the complete freedom of the exercise of the religion that she professes, FOR WHICH SHE HAS LEFT THE POSSESSION OF THE KINGDOM, it is not possible that, in the uncertainty in which we are at every moment of our lives, she should risk the danger of living and dying in Sweden without the aid necessary for the salvation of her soul. This should be all the easier for Her Majesty to obtain, as she has no other aim than to use it to satisfy her conscience without giving any subjection or occasion to others to act in matters of religion except when inspired by God."

These were secret instructions, and the envoy was not to publicise them to anyone; and so it is clear that they cannot be believed to have been dictated by political hypocrisy, nor by a desire to gain favour with the powerful of the world, but rather by a profound conviction of the exclusive truth of the religion for which she claimed to have "left the possession of the kingdom."

These same sentiments are repeated in the letters we publish, and especially in the first one, of November 30, 1666, to which the Queen herself added her fervent prayers and her pledge never to rest nor to leave Hamburg for Sweden without having obtained the free exercise of the true religion. These words were borne out by facts, for, denied the freedom she sought, she turned her back on her fatherland forever, and without having touched Stockholm, she returned to Rome and to her beloved habits of learned conversation, liberal studies, and a restful and tranquil life.

In these letters there are some passages written, as they say, in cipher; and we also faithfully publish these so that those who know the art of interpreting them can sharpen their wits on them.

The French letter to Texeira in 1664 is apt to demonstrate the Queen's constant and most noble nature. Those familiar with Italian history are well aware of the abuse of power in those times by Louis, whom the flattery and baseness of French writers called the Great. The dignity of the Genoese Republic, unjustly vilified by him, was vindicated in the harsh judgement of History; no less blame was heaped on that ambitious monarch than on his overbearing conduct toward the Sovereign Pontiff Alexander VII, upon whom, seemingly dutiful and submissive, he shamefully imposed the law of the strongest.

The insolence of a French fencing master who had insultingly disarmed some Corsican soldiers in a tavern, who were then in the Pope's service, and had therefore been banned for life by Cardinal Imperiale, governor of Rome, was the first spark that erupted into a widespread fire on August 20 of the aforementioned year. Two Frenchmen met three Corsicans, and a fight broke out between them. When the servants from the stable of the Duke de Créquy, the ambassador of France, came to the Frenchman's aid, they were defeated, and one of them was killed.

As soon as the Corsicans on guard at the Trinità de' Monti learned of this, deaf to every command from their superior officers, they took up arms and rushed en masse to avenge the insult at the Palazzo Farnese, where the ambassador was staying. They first killed a lackey and a bookseller; they wounded the captain of the guards and fired arquebuses at the windows of the Palazzo. Then, retreating towards evening, they encountered the ambassador's carriages, which they also threatened and attacked with arquebus shots, killing a page in the first and a gentleman in the second; thus throwing the whole city into tumult and confusion.

One can well imagine the indignation and resentment of the Duke de Créquy, as Muratori says, "of a proud and haughty disposition, little friend of priests, and accustomed to the roughness of war, not to the mannered qualities required by an embassy." It was right that France should be given satisfaction with severe and solemn punishment of the guilty, but it was most unjust to place the blame for what had happened on the Pope and his government and to hold them responsible for the crime of a few scoundrels provoked by the boasting of a Frenchman. Yet Louis XIV, as soon as he learned of the fact, sent the papal nuncio under escort to the borders of the kingdom; he recalled the ambassador from Rome; and, to complicate the intrigue, he began to support the claims of the Duke of Modena over the Valli di Comacchio, and of the Duke of Parma over Castro; on the basis of trivial pretexts of seditions which had taken place in Avignon, he militarily occupied Venosa County. Finally, he sent infantry and cavalry through Provence into Italy, threatening reprisals and vengeance against the head of that Church, to whom he vocally protested himself to be the firstborn, obedient and submissive son.

Well, in this whole unfortunate affair that ended with the Treaty of Pisa between Monsignor Rasponi, the Pontiff's plenipotentiary, and Monseigneur Bourlemont, the auditor of the Rota, the plenipotentiary of France, Kristina of Sweden played no small part. As a Catholic queen, she believed it was her duty to mediate between Pope Alexander VII and the King of France, ensuring that everything would be resolved without scandal or war. And from Adami's papers, we know that the day after the excess of the prices, she sent Cardinal Azzolino to the Pope to make a specific request for the King's satisfaction, and she personally heard the ambassadress of France visit her, conveying to her the Pontiff's goodwill. On her advice, Cardinal Chigi went to visit and apologise to the ambassador, and asked five times in vain to visit the ambassadress as well.

And, although the Duke de Créquy left Rome with little courtesy without even taking leave of her, she, seeing that there was no lack of scandalmongers who were trying to embitter the King's spirits with false reports, sent her secretary of the chamber, Monsieur d'Alibert, to him in France to inform him of the state of things and to try to calm his resentment.

"It seemed to Her Majesty", say the aforementioned documents, "that the duty of a pious and prudent princess, and of a good friend of the parties, was to work with the Pope for the King's satisfaction, and with the King to mitigate his resentment which could cause universal harm to Christianity."

But the King, who was on the hard line, "replied to Her Majesty through Monsieur d'Alibert with a letter entirely in his own hand, declaring himself obliged to the civilities that the Queen had used towards him, saying that he recognised that his peers should not be constrained and professing that, whatever interest the Queen might have wanted to put before his, he would not have been less her servant."

Either it was because the King wanted Kristina to show more than partiality in his favour, or it was because someone managed to make him suspicious of her intentions, since the disputes with Rome were reconciled with the Treaty of Pisa, the French ambassador received orders from the King not to visit Kristina again. And it was said that the King was indignant with her because she had shown a letter of hers to the King, which he was supposed to consider a lie while declaring as false what the King had written to the dean of the cardinals, namely that the Queen had written to him that satisfaction would never be given from Rome.

And it was true that Kristina had shown that letter, but she excused herself very well for this, considering that if the letter said what the King had written, it was not lying to him, and if it did not say so, why should the Queen succumb to the idea of having written what was not said in her letter? And could she do less for her sincerity with the world than to let the letter be seen simply as it was?

Cardinal Imperiali, who had gone to Paris as per the conditions set out in the Treaty of Pisa, worked to remove these grievances. He received a reply from the King that an agreement would be reached with the Queen if she had requested it either through a special embassy or even through a letter expressly requested by the King. Ambassador de Créquy told the Queen this same thing in Rome, and the Chevalier de Terlon, the French minister, told Texeira in Sweden.

And on this subject, responding to Texeira, Kristina of Sweden wrote the letter we publish, of November 8, 1666 [sic], which demonstrates how noble and firm was the soul of this illustrious woman, who, disdaining the favour of the great, and ambitious for that praise only that comes from genius and virtue, lived peacefully in Rome until 1689, and from the munificence of Innocent XI obtained a splendid tomb in the Vatican, opposite that of Countess Matilde.
GIUSEPPE FRACASSETTI


Above: Kristina.

Notes: Ösel is the old German and Swedish name for the Estonian island of Saaremaa.

Fracassetti's prediction of the ciphers being decoded someday by someone else has come true. They can be decoded thanks to the key to the Cifra grande, which Baron Carl Bildt published in 1899, 54 years after this article was written. I have decoded them with its help in my posts of these letters (links above).

An arquebus is an obsolete matchlock firearm and long gun. It first appeared in Europe and the Ottoman Empire in the mid-late 15th century. The name arquebus referred to many different forms of firearms from the 15th to 17th centuries and was the first to have a trigger. It is considered the forerunner to the flintlock musket (in use from 1660 to 1840) and successor to the hand cannon (in use from 13th to 15th centuries in China and Eurasia), the latter of which was the first true firearm.

Countess Matilde = Matilde of Tuscany, or Matilde of Canossa (born circa 1046, died 1115), also known as la Gran Contessa (the Great Countess), was a member of the House of Canossa (also known as the Attonids) in the second half of the eleventh century. Matilde was one of the most important governing figures of the Italian Middle Ages. She reigned in a time of constant battles, political intrigues, and excommunications by the Church. She was the first woman to be buried in St. Peter's Basilica. Kristina was the third, with the second being Queen Karlotta of Cyprus (1444-1487).

No comments:

Post a Comment