Saturday, September 12, 2020

Kristina's letter to the General Governor Baron Seved Bååth, dated August 21/31 (Old Style), 1660

Source:

Mémoires concernant Christine, volume 2, page 39, Johan Arckenholtz, 1751


The letter:

Monsieur Bååth. J'ai reçu vos lettres avec beaucoup de joïe & je suis ravie de la bonne disposition où Messieurs les Régens sont envers moi. Je ne doute pas que tous les bons & vrais Suédois ne me donnent toute sorte de satisfaction dans mes justes prétentions, & je vous assure que je me rendrai si raisonnable, que l'on connoitra que je préfére les avantages de la Couronne à tous autres intérêts, aussi bien qu'aux miens propres. Je n'ai pas changé mes résolutions que je vous ai données durant que j'étois à Rome. Je ne doute pas que vous ne les éxécutiez avec la même fidélité que vous avez euë pour mon service, & j'espére de vous voir bientôt en Suède, où je me rendrai infailliblement avant que la Diète commence, n'aïant aucune incommodité ni danger qui me puisse empêcher de rendre à la Patrie le service que je lui dois en une occasion si importante. Et quoique votre lettre me fasse connoître que l'on souhaite que je n'y vienne pas: Je vous prie de justifier mes intentions à la Régence & d'assurer tous les bons Suédois qu'ils ont tort d'empêcher mon arrivée, puisque ma présence ne sera assurément pas tout-à-fait inutile au bien de l'Etat & ne nuira non plus aux intérêts particuliers, pourvû qu'ils ne soient pas contraires à celui de la Couronne, car je me déclare ennemi irréconciliable des ennemis de l'Etat. Je m'assure qu'il n'y a aucun Membre du Sénat qui me se rende caution de bon cœur pour moi, que je ne suis pas capable d'avoir d'autres sentimens, ou s'il y a quelqu'un qui soit dans l'erreur sur ce sujèt, le tems & mes actions le forceront à me rendre justice & à connoître que j'ai plus de passion & d'amour pour le bien de l'Etat, moi seule, que tout le reste des hommes. Je vous prie de suivre les ordres que je vous ai donnés & de vous assurer que j'aurai toute la reconnoissance que vous méritez par vos services. Hambourg le 21 d'Août 1660.
CHRISTINE ALESSANDRA.

English translation (my own):

Monsieur Bååth,
I have received your letters with great joy and I am delighted with the good disposition of the Regents towards me. I have no doubt that all good and true Swedes give me every sort of satisfaction in my just claims, and I assure you that I will make myself so reasonable that it will be known that I prefer the advantages of the Crown over all other interests as well as my own. I have not changed my resolutions that I gave you while I was in Rome. I have no doubt that you will execute them with the same fidelity that you have had for my service, and I hope to see you soon in Sweden, where I will infallibly visit before the Riksdag begins, having no inconvenience or danger that can prevent me from rendering the country the service I owe her on such an important occasion. And although your letter makes it known to me that it is wished that I did not come, I beg you to justify my intentions to the Regency and to assure all the good Swedes that they are wrong to prevent my arrival, as my presence will certainly not be entirely useless for the good of the State and will not will not harm special interests either, provided they are not contrary to that of the Crown, for I declare myself an irreconcilable enemy of the enemies of the State. I ensure that there is no member of the Senate who willingly gives a surety for me, that I am not capable of having other feelings, or that there is someone who be in error on this subject, time and my actions will force him to do me justice and to know that I have more passion and love for the good of the State, me alone, than all other men. I beg you to follow the orders that I have given you, and I assure you that I will have all the gratitude that you deserve for your services. Hamburg, August 21, 1660.
Kristina Alessandra.


Above: Kristina.


Above: Seved Bååth.

No comments:

Post a Comment