Sunday, September 20, 2020

Jakob de la Gardie's letter to Axel Oxenstierna, dated April 16, 1645

Source:

Rikskansleren Axel Oxenstiernas skrifter och brefvexling, senare afdelningen, femte bandet, Jakob de la Gardies bref, 1611-1650, P. A. Norstedts & Söner, 1893


The letter:

Välbornne herre, her Rickzcantzler brodher och tillförlåtene synderlige godhe vän. Ändock jagh inthet tuiflar min käre brodher ifrån åthskillige orther uthur Tysklandh tijender och aviss[er] om Hennes K. M:tz armees lyckelige progresser och dhen stoora och härlige victorien uthi Böhmen emoot dee Keijserlige, erhållen, (huarförre dhen högsta Gudhen vare ävig ährat och till at bedia, han yterligare Hennes K. M:tz vapn nådigast vällsigna och lyckosamb giöra ville, hans gudomelige nampn till låf, prijss och ähro, Hennes K. M:tt och vårtt käre fäderneslandh medh heela deet gemehna väsendh till välfärdh en säker fredh och rooligheet) bekommet hafuer. Lijckvääll, emädhan migh i förgåår någre breff och aviser, huarhoos någre particularia som vij tillförendhe här inthet hafft hafua, af Öfversten Antonio Schlieff uthur Dantzig medh en schuta äre tillhånda komne, huaruthi och något uthur Pålen, huru rixdagen der uthan frucht afgången och ändigat, och Hennes K. Maij:tz cammerherre herr Axell Sparre af Konungen i Pålen och senatorerna så vääll och honorable undfången, förmälas; hafuer jagh inthet kunnat underlåtha, medh mindre min K. Broder deet communicera och här innelycht tillsendha, eij tuiflandes han sigh sådant låther behaga. Tillstånden häruppe elliest vidhkommer, ähr sådan, des Gudhi skee låf uthi godh hellsa, huarhoos den högsta Gudh Hennes M:tt nådigast långvahrachtig conservera, och låther H. K. M:tt nu starckt derpå arbeetha, att flottan må färdig blifua och forderligast kunna uthgåå, förmehnar och dertill nu så mycket vara giordt, at der nu prouiantet ifrån Fin- och Norlandh sampt folcket som på skepen skulle, hiit kommer, dhen till redz vara skall at kunna i Jesu nampn uthgåå, och skall jagh å min sijdha, så myckedt jag kan i hougkomma behooff görs, om påminnelse at göra inthet låtha fattas, hällst mädan jagh seer, Hennes K. M:tt dertill sielf mycken åhåga bähr, och sorgfaldig är, fördhenskuldh och Rijckzskattmästaren och dee andhre godhe herrarna i Cammaren allfuarligen på lagt, medh flijt derpå arbeetha, medhell at förskaffa, huarmedh flottan och folcket, medh allehanda nödtorfter forderligast må blifua försörgde. Dhen spannemålen min K. Br. för någon tidh mig om tillskreff, till guarnisonerna och armeens behooff, påminnellse at göra, hafuer jagh som min K. Broder och för detta jagh och tillskreff då straxt och åthskillige gånger medh flijt om påmintt, dermedh och så vidh[a] bracht, at en express, sådan at uphandla och i hoop skaffa, till Lijflandh affärdigat ähr. Elliest hafuer och Hennes K. M:tt af Hindrich Flemming någre tusendh tunnor låthet handla, att jagh förmehnar, innan kortt nu medh första någre tusendhe tunnor skulle till redhes vara och forttsendas kunne. Detta min K. Br. vänligen inthet kunnat förhålla, huadh vidhare förefaller, skall jag inthet underlåtha min K. Br. att communicera. Befaller honom härmedh etc.
Min käre brodhers
tienstvilliger
Jacobus De La Gardie m. p.
Aff Stockhollm den 16 Aprilis anno 1645.


Above: Kristina.


Above: Jakob de la Gardie.


Above: Axel Oxenstierna.

No comments:

Post a Comment