Monday, April 21, 2025

Lorenzo Grottanelli on Kristina's time in Rome, part 2

Source:

La regina Cristina in Roma, article written by Lorenzo Grottanelli for La rassegna nazionale, volume 50, pages 227 to 234, 1889


The account:

I.
Cristina, unica figlia del re Gustavo Adolfo e di Maria Eleonora figlia dell'elettore di Brandeburg[o], nacque a Stoc[c]olma l'otto di dicembre del 1626. I tratti caratteristici della neonata erano di essere brutta, nera, con una voce grossa ed ingrata. Quando fu adulta ebbe fattezze molto marcate nel volto, naso grosso, pendente il labbro inferiore, grandi occhi celesti, di piccola statura, alquanto gobbetta. Aveva sei anni quando suo padre fu ucciso, il 6 novembre 1632, alla battaglia di Lutzen.

Il re, prima di partire per la guerra, riconoscendo l'assoluta incapacità della regina ad educare la figlia, ed a reggere lo stato, aveva a ciò provveduto nominando un consiglio di reggenza composto di cinque nobili, diretto dal gran cancelliere Axel Oxenstierne al quale più particolarmente raccomandò l'accurata istruzione della figlia, perchè divenisse una distinta regina. La principessa nella sua fanciullezza fu sottoposta alla più severa disciplina di studi, da renderla capace di governare senza la tutela nè del marito, dal quale si voleva indipendente, nè pieghevole all'influenza dei ministri.

Nel 1644, raggiunto il diciottesimo anno, le fu consegnato il governo del proprio paese. Era già versatissima nella letteratura greca e latina, nella filosofia e teologia. Di erudizione generale ne aveva tale dovizia da sorprendere tutte le persone con le quali si trovava in corrispondenza; non solo ben conosceva gli idiomi dei dotti, ma scriveva e parlava correttamente otto lingue, talchè venne considerata la donna più culta del diciasettimo secolo. Neppure la sua educazione fiscia fu trascurata, poichè nell'equitazione era ritenuta il più abile cavaliere, esercitata nel maneggiare le armi, tutti ricordavano la giustezza dei suoi colpi. La strana foggia del suo vestire le dava l'aspetto di un birichino; ma questo birichino appunto doveva rivelarsi alla gran sorpresa di tutti, l'essere il più orgoglioso, il più prepotente, ed il più tiranno, cosicchè appena emancipata non tardò a prevalersi della sua autorità per affermarsi nata per non essere soggetta ad alcuno. Il vecchio Oxenstierne dovè persuadersi che la principessa remissiva era divenuta la sua sovrana.

Nel 1645 già da due anni durava la guerra con la Danimarca, la Svezia aveva ottenuto Temtland [sic] e Harsenadalen [sic], con le isole di Gotland, Oesel ed Halland per venticinque anni. Cristina contro il parere di Oxenstierne concluse la pace colla Germania con il trattato di Westphalia nel 1648, per il quale trattato la Svezia ottenne i ducati di Bremen Verden, parte dell'ovest e dell'est della Pomerania con Wismar. Aveva pure ottenuto che il suo regno facesse parte dell'impero. Numerosi furono i principi di Europa che aspirarono alla sua mano, li ricusò tutti senza distinzione, facendo sentire che in massima mai avrebbe voluto perdere la sua piena, assoluta, illimitata, libertà.

Il primo favorito che si mostrò, più innamorato che devoto, fu il conte Magnus de la Gardie figlio del gran contestabile di Svezia, di antichissima ed illustre famiglia e per di più suo parente. Aveva ventidue anni, era alto, snello, simpatico. Cristina lo nominò senatore e colonnello, quindi lo mandò ambasciatore a Parigi; però ben presto lo licenziò accusandolo di essere ubriaco e mentitore. La verità era che aveva scoperto in lui la pretensione di comandare.

Inseguito ottenne le sue grazie Clairet Poisonnet, che, per quanto analfabeta, ella mandò suo ambasciatore al papa (il perchè lo vedremo in seguito), dopo lo inviò a Parigi al ministro Marzarrino [sic] il quale, per quanto lo giudicasse un intrigante, diceva ne ammirava la sua finezza. Contuttociò Cristina ben presto se ne disfece.

La regina essendosi circondata dai più celebri filosofi, archeologi, scienziati, artisti di Europa, di antiquari speculatori di libri ed antichi codici, si dedicò a raccogliere quelle costosissime conosciute collezioni di quadri, statue, monete, medaglie e carte antiche, nelle quali profuse senza misura dei veri tesori. Questa fu l'epoca della sua vita, nella quale avendo in lei la preponderanza lo studio delle scienze speculative, giunse al risultato di compromettere le finanze dello stato e la sua salute.

Comparve alla sua corte, presentatole dal Saumaise, un celebre avventuriere, certo Michon, detto Bourdelot figlio di un barbiere francese, il quale avendo studiato farmacia e trovandosi in possesso di alcuni ricettari, esercitava la medecina. La regina era malata di febbri, che i più reputati medici non erano riesciti a guarire. Il ciarlatano Bourdelot indovinò la causa della malattia che affliggeva la sua augusta cliente, essere nulla più che un esaurimento di forze per l'eccesivo eccitamento mentale nel quale viveva; fece gettar via tutti i medicamenti, ordinò le fossero tolti i libri, le raccomandò di astenersi da qualunque occupazione intellettuale, prescrivendo il riposo e la vita quieta della campagna, assicurandola che nei divertimenti campestri avrebbe ritrovata la salute. Seguì scrupolosamente le prescrizioni del ciarlatano, congedò i suoi consiglieri, i senatori, i dotti, gli scienziati, gli antiquari, i bibliofili, ed il bravo Bourdelot divenne il suo mentore, e, quello che è più difficile a credersi, l'arbitro della Svezia. Per il consiglio di questo avventuriere profuse molto danaro in feste e nel creare a quest'uomo una cospicua fortuna.

La regina effettivamente acquistava salute, tale però fu l'indignazione generale in Svezia contro la condotta scandalosa alla quale si era abbandonata, che, forzata dalla pubblica opinione, fu costretta di allontanarlo dalla corte e bandirlo dal regno. Per quell'imperdonabile leggerezza del suo carattere dopo i suoi troppo intimi rapporti con quest'uomo, con la stessa indifferenza lo dimenticò non solo, ma assicurava vergognarsi di averlo conosciuto.

Fino dal primo di luglio del 1654 [sic], ossia allorquando Cristina si era consacrata agli studi filosofici e teologici, era capitato alla corte di Svezia don Giuseppe Pinto Parera ambasciatore di Portogallo, il quale aveva seco condotto per suo confessore il gesuita padre Antonio Macedo ed un suo compagno, il padre Giovanni di Andrada che avevano dovuto lasciare l'abito del loro ordine per potere fuggire dal proprio paese, stante l'odio nel quale era caduto il troppo potente ed intrigante sodalizio.

Avvicinata la regina dallo scaltro gesuita, a questi balenò alla mente il progetto di tentare la sua conversione al cattolicismo. Guadagnare all'ordine un regno valeva la pena di occuparsene. Per essere validamente coadiuvato invitò due suoi colleghi, il padre Maliny [sic] piemontese ed il padre Paolo Casati piacentino, i quali arrivati in Svezia si diedero all'opera. Cristina sempre pronta ad accettare qualunque novità, ed annoiata dai lunghi e tediosi sermoni dei protestanti, facilmente cedè alle loro istanze di mettersi in corrispondenza con i gesuiti, dei quali era rettore prima Gesuino Hakel [sic], poi Francesco Piccolomini uomo di grande influenza nella corte di Roma. Senza dubbio Cristina teologicamente conosceva a fondo le controversie religiose allora tanto in voga, ma perchè acconsentisse a prendere la grave risoluzione di cambiare religione, è impossibile di formarsene un giudizio spassionato.

Alcuni l'attribuirono, forse non a torto, ad un calcolo per guadagnarsi gli applausi delle corti cattoliche in mezzo alle quali desiderava a preferenza di vivere. Conviene tenere molto conto, che senza dubbio il Bourdelot quanto era il favorito di Cristina l'aveva resa atea, questo stato della sua coscienza facilitò il compito del padre Macedo e di suo fratello il padre Francesco da poco arrivato in Svezia.

I gesuiti Henschenius e Papenbrock [sic] vogliono, più che al Macedo, darne il merito ad un altro loro collega, il padre Geofroy Francken, cappellano del Rebolledo ambasciatore di Spagna in Danimarca.

Baldassarre Capuxano, col nome di Francesco di Cartera scrisse lungamente intorno alla conversione della regina di Svezia, la quale quando lesse il libro scrisse in margine «chi l'ha scritto non lo sa, chi lo sa non lo ha mai scritto»: del resto è una gran verità che il segreto fu sepolto con la convertita.

Entrata dunque nel nuovo ordine d'idee accettò di trattare con la Santa Sede, incaricando nel 1652, il padre Casati di andare a Roma a negoziare le condizioni. Desiderando di avere l'appoggio della Francia, fece fare a quella corte delle aperture, che non trovarono favore, perchè un'alleanza che aveva per condizione di agitare la questione religiosa della riforma, fece temere le conseguenze politiche alle quali quel governo si sarebbe esposto.

Allora i gesuiti si rivolsero alla corte di Spagna, che accettò di entrare in negoziati, dei quali furono attivissimi fautori il cardinale Cammillo Astalli, in quel momento influentissimo, e monsignor nunzio Fabio Chigi. È da questo momento che cominciano i rapporti fra la regina Cristina con questo nunzio apostolico, che tre anni dopo doveva divenire pontefice.

Cristina, chi aveva già scosso, con la sua riprovevole condotta, la devozione della sua nazione, avendo poi affrontata così palesemente la questione religiosa, si vide ad un tratto abbandonata dalla parte più importante dei suoi sostenitori. All'offesa del sentimento religioso, si aggiunga lo stato miserevole nel quale si trovavano le finanze della Svezia, e si intenderà facilmente che Cristina ne fu vivamente impressionata da desiderare di abbandonare le cure del governo, e decise di rinunziare la corona al cugino Carlo Gustavo. — Così quel principe che non aveva voluto come marito, ora lo faceva re.

Comunicò nel 1652 questo suo progetto alla Dieta, presso la quale incontrò la più grande, e diciamo pure, la più lusinghiera disapprovazione, che ebbe un eco unanime nella pubblica opinione, e nella vivissima opposizione dello stesso principe chiamato a succederle. — Finalmente fu potuta stabilire una proroga di due anni, prima di accettare la decisione della sovrana. A quest'epoca non si ammetteva che, senza la causa di una indomabile rivoluzione, si potesse scendere dal trono.

Spirato il termine stabilito Cristina essendo irremovibile nel suo proposito, fu stabilito che il giorno della cerimonia della abdicazione sarebbe stato il 17 di giugno del 1654, funzione che riescì quanto solenne per la forma, altrettanto tristissima per la commozione generale.

La Dieta le accordò un'annua pensione di cinquecento mila lire.

Siccome Cristina aveva dichiarato essere decisa di lasciar subito la Svezia, si volle disporre che alla sua partenza ricevesse tutti gli onori dovutile, onde non sembrasse una fuga. Ma il modo più strano di lasciare la reggia era appunto quello che le sorrideva. — Infatti partì di nascosto da Stoc[c]olma, dopo essersi tagliati i capelli, ed avere indossato una specie di abito militare, armandosi di fucile e pistole. Quando fu arrivata al confine del regno scese di carrozza per poterlo saltare, e lo saltò giurando che mai più avrebbe posto il piede sul suolo nativo. Licenziò gran parte del suo seguito, specialmente le donne, per le quali aveva un'avversione instintiva.

Visse in Anversa per del tempo, attendendo la fine dell'assedio di Arras. Per qualche mese nessuno potè averne notizia, solamente di tempo in tempo si annunziò per alcune stranissime avventure. Ora appariva con tutta la pompa di una regina, ora si mostrava sotto l'aspetto di un cavaliere seguito da gentiluomini guardie e servi. Il popolo ora l'applaudiva, ora la fischiava freneticamente, ai primi rispondeva beffeggiandosi della folla con mille boccaccie, degli insulti rideva come una pazza, soddisfatta del successo ottenuto come il più volgare saltimbanco.

I gesuiti, pazientando quell'insensato capriccio del suo carattere, non la perderono d'occhio, ed a Brusselles la notte di Natale del 1652 [sic] riescì loro di farle pronunziare l'abiura alla presenza dell'arciduca Guglielmo, del conte generale Fuensaldagna, del conte Antonio Pimentel, del conte generale Montecuccoli e di Agostino Navarro segretario dell'arciduca.

I protestanti furono irritatissimi dell'abiura, come era troppo naturale, tenuto poi conto della violenza delle controversie religiose che allora si agitavano. — I cattolici ne fecero gli edificati come un portento della grazia divina, alla quale attribuivano la conversione della figlia di Gustavo Adolfo. In verità i protestanti avevano ben poco perduto, nulla guadagnato i cattolici, e questi sapevano quanto era pur troppo vera la fama sinistra che faceva strada ovunque sul carattere e le gesta della nuova convertita.

English translation (my own):

I.
Kristina, the only daughter of King Gustav Adolf and Maria Eleonora, daughter of the Elector of Brandenburg, was born in Stockholm on December 8, 1626. The newborn girl's characteristic features were that she was ugly, black, with a loud and unpleasant voice. When she was an adult, she had very marked features on her face: a large nose, a hanging lower lip, large blue eyes, of small stature, somewhat hunchbacked. She was six years old when her father was killed, on November 6, 1632, at the battle of Lützen.

The King, before leaving for the war, recognising the absolute inability of the Queen to educate the daughter and to govern the State, had provided for this by nominating a regency council composed of five nobles, headed by the Grand Chancellor Axel Oxenstierna to whom he particularly recommended the careful education of his daughter, so that she would become a distinguished queen. The princess in her childhood was subjected to the most severe discipline of studies so as to make her capable of governing without the tutelage of a husband, from whom she wanted to be independent, nor pliant to the influence of the ministers.

In 1644, having reached the age of eighteen, she was entrusted with the government of her own country. She was already very well versed in Greek and Latin literature, philosophy and theology. She had such a wealth of general erudition that she surprised all those with whom she corresponded. Not only did she know the languages of the learned well, but she also wrote and spoke eight languages correctly, so that she was considered the most cultured woman of the seventeenth century.

Her physical education was not neglected either, as in horse riding she was considered the most skilled rider, practiced in handling weapons. Everyone remembered the accuracy of her blows. The strange style of her clothing gave her the appearance of a rascal; but this rascal was to reveal himself, to everyone's great surprise, as the most proud, the most overbearing, and the most tyrannical, so that as soon as she was emancipated she did not delay in taking advantage of her authority to affirm that she was born to be subject to no one. Old Oxenstierna had to persuade himself that the submissive princess had become his sovereign.

In 1645 the war with Denmark had already been going on for two years, Sweden had obtained Jämtland and Härjedalen, with the islands of Gotland, Ösel and Halland for twenty-five years. Kristina, against Oxenstierna's advice, concluded peace with Germany with the Treaty of Westphalia in 1648, by which treaty Sweden obtained the duchies of Bremen-Verden, parts of Fore and Farther Pomerania with Wismar. She had also obtained that her kingdom should be part of the Empire. Numerous were the princes of Europe who aspired to her hand. She refused them all without distinction, making it clear that in principle she would never want to lose her full, absolute, unlimited freedom.

The first favourite who showed himself, more in love than devoted, was Count Magnus de la Gardie, son of the Grand Constable of Sweden, of a very ancient and illustrious family and moreover her relative. He was twenty-two years old, tall, slim, and pleasant. Kristina appointed him senator and colonel, then sent him ambassador to Paris; but she soon dismissed him, accusing him of being drunk and a liar. The truth was that she had discovered in him the pretension to command.

She then gained the favour of Clairet Poissonnet, who, although illiterate, she sent as her ambassador to the Pope (we will see why later), then she sent him to Paris to the minister Mazarin, who, although he considered him an intriguer, said he admired his finesse. However, Kristina soon got rid of him.

The Queen, having surrounded herself with the most celebrated philosophers, archaeologists, scientists and artists of Europe, with antiquarians who speculate on books and ancient codices, devoted herself to collecting those very expensive known collections of paintings, statues, coins, medals and ancient papers, in which she lavished without measure true treasures. This was the period of her life in which, the study of speculative sciences having the preponderance in her, she reached the result of compromising the finances of the State and her health.

There appeared at her court, introduced to her by Saumaise, a celebrated adventurer, a certain Michon, called Bourdelot, the son of a French barber, who, having studied pharmacy and being in possession of some prescription books, practiced medicine. The Queen was ill with fevers which the most reputable doctors had not been able to cure. The charlatan Bourdelot guessed the cause of the illness that afflicted his august client to be nothing more than an exhaustion of strength due to the excessive mental excitement in which she lived. He had all her medicines thrown away, ordered her books to be taken away and recommended her to abstain from any intellectual occupation, prescribing rest and the quiet life of the countryside, assuring her that in the country amusements she would regain her health. She scrupulously followed the charlatan's prescriptions, dismissed her advisers, the senators, the scholars, the scientists, the antiquarians, the bibliophiles, and the good Bourdelot became her mentor, and, what is more difficult to believe, the arbiter of Sweden. By the advice of this adventurer, she lavished much money on parties and in creating for this man a conspicuous fortune.

The Queen was indeed gaining health, but such was the general indignation in Sweden against the scandalous conduct to which she had abandoned herself that, forced by public opinion, she was forced to remove him from court and banish him from the kingdom. Because of that unpardonable lightness of character after her too intimate relations with this man, with the same indifference she not only forgot him, but she assured that she shamed herself for having known him.

As early as July 1, 1654 [sic], that is, when Kristina had devoted herself to philosophical and theological studies, Don José Pinto Pereira, ambassador of Portugal, had arrived at the court of Sweden, who had brought with him as his confessor the Jesuit father António Macedo and a companion of his, Father João de Andrade, who had had to leave the habit of their order in order to be able to flee their own country, given the hatred into which the too powerful and intriguing association had fallen.

When the Queen was approached by the shrewd Jesuit, the latter conceived the idea of attempting to convert her to Catholicism. Gaining a kingdom for the Order was worth the trouble. In order to be effectively assisted, he invited two of his colleagues, Father Malines of Piedmont and Father Paolo Casati of Piacenza, who, having arrived in Sweden, set to work. Kristina, always ready to accept any novelty, and annoyed by the long and tedious sermons of the Protestants, easily gave in to their requests to correspond with the Jesuits, of which the rector was first Goswin Nickel, and then Francesco Piccolomini, a man of great influence at the court of Rome. Without a doubt, Kristina theologically knew thoroughly the religious controversies then so in vogue, but why she agreed to take the serious resolution of changing religion, it is impossible to form a dispassionate judgement.

Some attributed it, perhaps not without reason, to a calculation to gain the applause of the Catholic courts among which she preferred to live. It is worth taking into account that Bourdelot, as Kristina's favourite, had undoubtedly made her an atheist; this state of her conscience made the task of Father Macedo and his brother Father Francesco, who had recently arrived in Sweden, easier.

The Jesuits Henschenius and Papenbroek want to give the credit, rather than to Macedo, to another of their colleagues, Father Gottfried Franken, chaplain to Rebolledo, the ambassador of Spain in Denmark.

Baldassarre Capuxano, under the name of Francesco di Cartera, wrote at length about the conversion of the Queen of Sweden, who, when she read the book, wrote in the margin: "Whoever wrote it does not know it, whoever knows it has never written it." Moreover, it is a great truth that the secret was buried with the convert.

Having entered into the new order of ideas, she agreed to deal with the Holy See, charging Father Casati in 1652 to go to Rome to negotiate the conditions. Desiring to have the support of France, she made that court make overtures, which did not find favour, because an alliance that had as a condition to agitate the religious question of the Reformation made people fear the political consequences to which that government would have exposed itself.

Then the Jesuits turned to the court of Spain, which agreed to enter into negotiations, of which the Cardinal Camillo Astalli, very influential at that time, and the nuncio Monsignor Fabio Chigi were very active supporters. It is from this moment that the relations between Queen Kristina and this apostolic nuncio, who three years later was to become pontiff, began.

Kristina, who had already shaken the devotion of her nation by her reprehensible conduct, having then so openly attacked the religious question, found herself suddenly abandoned by the most important part of her supporters. To the offense of religious sentiment, add the miserable state in which the finances of Sweden found themselves, and it will be easily understood that Kristina was so deeply impressed by it that she desired to abandon the cares of government and decided to renounce the crown to her cousin Karl Gustav. — Thus the prince whom she had not wanted as a husband, she now made king.

In 1652 she communicated this project to the Riksdag, where it met with the greatest, and let us say, the most flattering disapproval, which had a unanimous echo in public opinion, and in the very lively opposition of the prince himself who was called to succeed her. — Finally it was possible to establish a prorogation of two years before accepting the sovereign's decision. At that time it was not admitted that, without the cause of an indomitable revolution, one could descend from the throne.

Once the deadline had expired, Kristina was adamant in her resolve, and it was established that the day of the abdication ceremony would be June 17, 1654, a ceremony which was as solemn in form as it was most sad in general emotion.

The Riksdag granted her an annual pension of five hundred thousand riksdalers.

As Kristina had declared that she was determined to leave Sweden at once, it was decided that on her departure she should receive all the honours due to her, so that it would not seem like a flight. But the strangest way of leaving the castle was precisely the one that pleased her. — In fact, she left Stockholm secretly, after having cut her hair, and put on a kind of military dress, arming herself with a rifle and pistols. When she reached the border of the kingdom, she got out of the carriage in order to jump over it, and she did so, swearing that she would never set foot on native soil again. She dismissed a large part of her entourage, especially the women, for whom she had an instinctive aversion.

She lived in Antwerp for some time, waiting for the end of the siege of Arras. For some months no one could have news of her, only from time to time she announced herself for some very strange adventures. Now she appeared with all the pomp of a queen, now she showed herself in the guise of a cavalier followed by gentlemen, guards and servants. The people now applauded her, now whistled at her frantically. To the first she responded by mocking the crowd with a thousand dirty faces. At the insults she laughed like a madwoman, satisfied with the success obtained like the most vulgar acrobat.

The Jesuits, patient with that senseless whim of her character, did not lose sight of her, and in Brussels, on Christmas Eve 1652 [sic], they succeeded in making her pronounce her abjuration in the presence of the Archduke Wilhelm, the general Count Fuensaldaña, the Count Antonio Pimentel, the general Count Montecuccoli and Agostino Navarro, the Archduke's secretary.

The Protestants were very irritated by the abjuration, as was only natural, given the violence of the religious controversies that were then raging. — The Catholics made it seem like a miracle of divine grace, to which they attributed the conversion of Gustav Adolf's daughter. In truth, the Protestants had lost very little, the Catholics had gained nothing, and the latter knew how true was the sinister rumour that was spreading everywhere about the character and deeds of the new convert.


Above: Kristina.

Notes: Ösel is the old German and Swedish name for the Estonian island of Saaremaa.

The Jesuits Henschenius and Papenbroek = Father Godefridus Henschenius (Godfried Henschen/Henskens; 1601-1681) and Father Daniel van Papenbroek (Papebroch; 1628-1714).

Kristina first announced her intention to abdicate in 1651, not 1652.

Kristina's abdication took place on June 6/16, not June 7/17.

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