Wednesday, April 30, 2025

Portrait of Kristina as a shepherdess (previously believed to be of her as the goddess Diana), by Justus van Egmond, painted in 1654 or 1655

Source:

Christina van Zweden, courtesy of the digital database of Brielle Historical Museum (Historisch Museum Den Briel):


Hoe een Zweedse in Brielle terecht kwam, article written by Marijke Holtrop, head of Brielle Historical Museum (Historisch Museum Den Briel):


How a Swede ended up in Brielle, article written by Marijke Holtrop (English translation), head of Brielle Historical Museum (Historisch Museum Den Briel):


Christina van Zweden: herderin of Diana, article written by Dr. Susanne Hilckmann, of Radboud Universiteit Nijmegen, at Brielle Historical Museum (Historisch Museum Den Briel):


Earliest archived instance at the Wayback Machine — August 9, 2022:





"Portret van koningin Christina van Zweden (1626-1689) afgebeeld als de godin Diana. In de linker beneden hoek een hond. in de rechterhand van Christina een speer en in haar linkerhand een lauwerkrans. Op de achtergrond een jachtgebied met een putto."

"Portrait of Queen Kristina of Sweden (1626-1689) depicted as the goddess Diana. In the lower left corner a dog. In Kristina's right hand a spear and in her left hand a laurel wreath. In the background a hunting ground with a putto." (Beschrijving (Description); English translation my own)

"De voorstelling van Christina van Zweden (1626-1689)
Christina was de dochter van de zweedse koning Gustaaf Adolf van het huis Vasa en Maria Eleonora van Brandenburg. Toen haar vader in 1632 sneuvelde, was prinses Christina veel te jong om zich met regeringszaken bezig te houden. Maar vanaf 1644 nam zij deel aan de besluitvorming van alle regeringszaken. In 1650 werd Christina tot koningin gekroond. Omdat zij weigerde te trouwen moest zij al in 1654 – noodgedwongen- afstand doen van de troon ten gunste van haar neef Karel X Gustaaf.

In 1654 verbleef Christina enige tijd in Antwerpen aan het hof van aartshertog Leopold. Leopold leende haar zijn hofschilder Justus van Egmond, leerling van Rubens, uit. Van Egmond vervaardigde vijf portretten van Christina: drie als de godin Minerva en twee als Diana, de godin van de jacht. Op het schilderij zijn de gebruikelijke attributen van Diana weergegeven: jachtspeer, de jachthond, een jachtgebied als achtergrond. De lauwerkrans in Christina’s hand is wellicht een verwijzing naar het droit divin, het goddelijk recht dat zij – in haar ogen- nog steeds bezat, ook al had zij geen land meer om te regeren.

Het schilderij is in de 18de eeuw in handen gekomen van de Brielse koopman Hendrick van Kruyne, die tevens eigenaar en bewoner was van bierbrouwerij Het Gecroonde Hart aan het Scharloo nummer 9. Hij liet het schilderij in zijn huis boven de schouw plaatsen. Van Van Kruyne en zijn gezin worden elders in deze zaal portretten gepresenteerd. Na verloop van tijd is het schilderij boven de schouw in het huis aan het Scharloo verdwenen achter behang, maar daarna toch weer herontdekt. Daarna werd het schilderij het museum geschonken door de familie Spoon."

"The portrait of Kristina of Sweden (1626-1689)
Kristina was the daughter of the Swedish king Gustav Adolf of the House of Vasa and Maria Eleonora of Brandenburg. When her father died in 1632, Princess Kristina was far too young to concern herself with government affairs. But from 1644 onwards she participated in the decision-making of all government affairs. In 1650 Kristina was crowned queen. Because she refused to marry, she was forced to abdicate the throne in 1654 in favour of her cousin Karl X Gustav.

In 1654 Kristina spent some time in Antwerp at the court of Archduke Leopold. Leopold lent her his court painter Justus van Egmond, a pupil of Rubens. Van Egmond made five portraits of Kristina: three as the goddess Minerva and two as Diana, the goddess of the hunt. The painting depicts Diana's usual attributes: a hunting spear, the hunting dog, a hunting ground as a background. The laurel wreath in Kristina's hand is probably a reference to the droit divin, the divine right that she — in her eyes — still possessed, even though she no longer had a country to rule.

The painting came into the possession of the Brielle merchant Hendrick van Kruyne in the 18th century, who was also the owner and resident of the Het Gecroonde Hart beer brewery at Scharloo 9. He had the painting placed above the mantelpiece in his house. Portraits of Van Kruyne and his family are presented elsewhere in this room. Over time, the painting above the mantelpiece in the house at Scharloo disappeared behind wallpaper, but was subsequently rediscovered. The painting was then donated to the museum by the Spoon family." (Tekst (Text); English translation my own)


Holtrop's article/description:

"Hoe een Zweedse in Brielle terecht kwam
Door Marijke Holtrop, hoofd Historisch Museum Den Briel
In de portrettengalerij van het Historisch Museum Den Briel hangt een portret van de Zweedse koningin Christina van Zweden (1626-1689). Het portret is op doek geschilderd door Justus van Egmond (1601-1674). De koningin is afgebeeld als Diana, de godin van de jacht.

Christina was de dochter van de Zweedse koning Gustaaf Adolf van het huis Vasa en Maria Eleonora van Brandenburg. Toen haar vader in 1632 sneuvelde, was prinses Christina veel te jong om zich met regeringszaken bezig te houden. Maar vanaf 1644 nam zij deel aan de besluitvorming van alle regeringszaken. In 1650 werd Christina tot koningin gekroond. Omdat zij weigerde te trouwen moest zij al in 1654 – noodgedwongen- afstand doen van de troon ten gunste van haar neef Karel X Gustaaf.

In 1654 verbleef Christina enige tijd in Antwerpen aan het hof van aartshertog Leopold. Leopold leende haar zijn hofschilder Justus van Egmond, leerling van Rubens, uit. Van Egmond vervaardigde vijf portretten van Christina: drie als de godin Minerva en twee als Diana, de godin van de jacht. Op het schilderij zijn de gebruikelijke attributen van Diana weergegeven: jachtspeer, de jachthond, een jachtgebied als achtergrond. De lauwerkrans in Christina’s hand is wellicht een verwijzing naar het droit divin, het goddelijk recht dat zij – in haar ogen- nog steeds bezat, ook al had zij geen land meer om te regeren.

Het schilderij is in de 18-de eeuw in handen gekomen van de Brielse koopman Hendrick van Kruyne, die tevens eigenaar en bewoner was van bierbrouwerij Het Gecroonde Hart aan het Scharloo nummer 9. Hij liet het schilderij in zijn huis boven de schouw plaatsen. Na verloop van tijd is het schilderij letterlijk verdwenen achter behang. Tijdens een verbouwing werd het schilderij ontdekt en achter het behang vandaan gehaald. De heer en mevrouw Spoon, de toenmalige eigenaren van het pand, schonken het schilderij in 1966 aan het museum."

"How a Swede ended up in Brielle
By Marijke Holtrop
The portrait gallery of Brielle Historical Museum contains a portrait of the Swedish Queen Christina of Sweden (1626-1689). The portrait was painted on canvas by Justus van Egmond (1601-1674). The Queen is depicted as Diana, the goddess of hunting.

Christina was the daughter of the Swedish King Gustav Adolph of the house of Vasa and Maria Eleonora of Brandenburg. When her father died in 1632, Princess Christina was much too young to be involved in government affairs. But from 1644 she participated in the decision-making about all government issues. Christina was crowned Queen in 1632. Because she refused to marry she was forced to abdicate in 1654 in favour of her nephew [sic] Charles X Gustav.

In 1654 Christina spent some time in Antwerp at the court of Archduke Leopold. Leopold lent her his court artist Justus van Egmond, a pupil of Rubens. Van Egmond painted five portraits of Christina: three as the goddess Minerva, and two as Diana, the goddess of hunting. The painting shows Diana's customary attributes: a hunting spear, a hunting dog, a hunting estate as the backdrop. The laurel wreath in Christina's hand is probably a reference to the droit divin, the divine right that she – in her eyes – still possessed, even though she now longer [sic] had a country to rule.

The painting was acquired in the 18th century by the Brielle merchant Hendrick van Kruyne, who was also the owner and occupant of the Het Gecroonde Hart Brewery at Scharloo 9. After the some time [sic] the painting literally disappeared behind wallpaper. During rebuilding work the painting was discovered and removed from behind the wallpaper. Mr and Mrs Spoon, the owners of [the] property at the time, donated the painting to the museum in 1966." (English translation courtesy of Historisch Museum Den Briel)


Dr. Hilckmann's article/description:

"Christina van Zweden: herderin of Diana
Hernieuwd inzicht over het portret van een Zweedse koningin, door drs. Susanne Hilckmann, Radboud Universiteit Nijmegen
In het Historisch Museum Den Briel staat dit schilderij van Justus van Egmond te boek als Christina van Zweden als Diana, de romeinse godin van de jacht. Bij nadere beschouwing blijken geen van Diana’s jachtattributen aanwezig te zijn op de hond na.

Christina heeft een herdersstaf in haar hand. De staf heeft aan het uiteinde een soort lepel waarmee kluitjes of steentjes naar onwillig vee kunnen worden gegooid. In haar haar zitten bloemen verwerkt, terwijl een halve maan meestal Diana’s haar siert. Het kransje in Christina’s hand verwijst naar een bloemrijk grasland en niet zozeer naar jachtvelden. En een aantal van Diana’s belangrijkste attributen ontbreken: pijl en boog, pijlenkoker, speer en eventueel een jachthoorn.

Op dit schilderij staat de voormalig Zweedse koningin als herderin in een parklandschap. Een waterspuwende dolfijn (?) met putto op zijn rug versterken de arcadische idylle alleen maar.

Voor zover bekend is er maar één schilderij waarop Christina als Diana is afgebeeld. Een jaar of zes na haar troonsafstand heeft de Italiaanse schilder Giovanni (Gian) Domeni[c]o Cerrini (1609-1681) haar in die hoedanigheid weergegeven. Maar tijdens haar koningschap laat ze zich echter liever representeren als Minerva, de romeinse godin van de wijsheid, wetenschappen en kunst, vakgebieden die goed passen bij haar functie en waarin ze grote interesse heeft.

In de database PORTHIS van het Centrum voor Kunsthistorische Documentatie (Radboud Universiteit Nijmegen) zijn verschillende portraits historiés van Christina van Zweden te vinden, meestal als Minerva en een keer als Diana. Herdersallegorieën zijn niet opgenomen.
Drs. Susanne Hilckmann
Centrum voor Kunsthistorische Documentatie
Radboud Universiteit Nijmegen"

"Kristina of Sweden: shepherdess or Diana
New insights into the portrait of a Swedish queen, by Dr. Susanne Hilckmann, Radboud University Nijmegen
In the Brielle Historical Museum, this painting by Justus van Egmond is listed as Kristina of Sweden as Diana, the Roman goddess of the hunt. Upon closer inspection, none of Diana's hunting attributes appear to be present, except for the dog.

Kristina holds a shepherd's crook in her hand. The crook has a kind of spoon at the end, with which clods or pebbles can be thrown at unwilling cattle. Flowers are worked into her hair, while a half-moon usually adorns Diana's hair. The wreath in Kristina's hand refers to a flowery meadow and not so much to hunting grounds. And a number of Diana's most important attributes are missing: bow and arrow, quiver, spear, and possibly a hunting horn.

In this painting, the former Swedish Queen stands as a shepherdess in a park landscape. A water-spouting dolphin (?) with a putto on its back only reinforces the Arcadian idyll.

As far as we know, there is only one painting in which Kristina is depicted as Diana. About six years after her abdication, the Italian painter Giovanni (Gian) Domenico Cerrini (1609-1681) depicted her in that capacity. However, during her reign, she preferred to be represented as Minerva, the Roman goddess of wisdom, science and art, disciplines that fit her function well and in which she had a great interest.

The PORTHIS Database of the Centre for Art Historical Documentation (Radboud University Nijmegen) contains various portraits historiés of Kristina of Sweden, mostly as Minerva and once as Diana. Shepherd allegories are not included.
Dr. Susanne Hilckmann
Centre for Art History
Radboud University Nijmegen" (English translation my own)

No comments:

Post a Comment