Wednesday, November 10, 2021

Erik Sparre's letter to Per Brahe, dated June 23, 1660

Source:

Ur Per Brahes brefvexling: Bref från och till Per Brahe, volume 1, page 167, published by K. K. Tigerstedt and J. C. Frenckell & Son, 1880


The letter:

Att E. E. jag med denna min tjenstvänligaste skrifvelse besöker, förorsakar mig brefvisare assessoren Mons:r Rålambstjerna, hvilken ibland andra sina privatärenders förrättande hos H. K. M:t drottningen och högl. Kongl. regeringen i underdånig ödmjukhet att andraga, hafver hos E. E. en befordran om ett saltbruk att ansöka, och fördenskull af mig en recommendation till E. E. begärt; hvilket ärende förnämligast är, att H. M:t Drottning Christina (såsom jag mig hafver låtit underrätta) skall be:de assessor jemte någre andre främmande hafva efterlåtit och nådigst privilegierat att uptaga och anställa här i Finland ett saltbruk, som de ock skola hafva påbegynt, men emedan de främmande sådant intet hafva velat fullfölja, hafver Rålambstjerna det allena sig icke kunnat upptaga och verkställa med mindre han dertill allena blefve privilegierad. Och fördenskull nu till sådant att få tillstånd, söker alltså såsom jag icke tviflar, att E. E. sig väl skall låta behaga, der ett sådant nyttigt verk å denna orten kunde tillbörligen anställas, och gerna se att det uti sådan god estat och flor måtte bringas, växa och tilltaga, som man med tiden kunde förmoda icke allenast denna landsorten till ringa uppkomst, utan ock hela vårt käre fädernesland till märkelig fromma, nytta och gagn vara och lända. Alltså gör jag mig ock der utöfver desto större förhoppning och E. E. dristigare uppå be:de assessors vägnar ansöker att E. E. honom uti denne sin begäran deferera väl behaga låter. — —


Above: Kristina.

No comments:

Post a Comment