Wednesday, November 10, 2021

Jakob Törnsköld's letter to Per Brahe, dated May 2/12, 1651

Source:

Ur Per Brahes brefvexling: Bref från och till Per Brahe, volume 1, page 53, published by K. K. Tigerstedt and J. C. Frenckell & Son, 1880


The letter:

— — Med h:r Seved Bååt hafver jag talt om ersättandet af defecten uti den finska staten, efter E. G. N:s gjorde förslag af store tullen och Österbottens räntorne, men hvad tullen anlangar fick jag ringa förtröstning, efter på den voro allaredan längesedan gjorde anordningar, och synes fuller att uti kammaren kan intet göras deruti någon förändring med mindre än H. K. M:t gifver expresse order och befallning derom; der E. G. N. för den skull behagade skrifva H. K. M:t derom till, tviflar jag intet att man ju något nå och erhålla kunde. Om E. G. N:s öfverkomst hitåt hafver jag icke något visst förnummit, huru H. K. M:t är sinnad, anten att E. G. N. der längre förblifver eller varder hit kallad. H:r Seved Bååt lofvade att vela skrifva E. G. N. derom till; så mycket hafver jag förmärkt att man hafver förväntat E. G. N. eftersom en och annan af herrarne hafver frågat af mig om E. G. N. var snart ankommandes och åstundas E. G. N:s närvarelse af många. — —


Above: Kristina.

No comments:

Post a Comment