Wednesday, November 10, 2021

Jakob Törnsköld's letter to Per Brahe, dated June 6/16, 1651

Source:

Ur Per Brahes brefvexling: Bref från och till Per Brahe, volume 1, page 55, published by K. K. Tigerstedt and J. C. Frenckell & Son, 1880


The letter:

E. G. N:s tvenne skrifvelser sub datis den 8 och 22 maj nästförlidne äro mig väl inhändigade. Hvad den förra anlangar, angående landböndernes motvillighet emot deras herrar och husbönder, så hafver jag sådant, emedan jag icke sjelf såsom E. G. N. befaller, fick tillfälle, låtit det genom sekreteraren Silfverstierna berätta och andraga hos H. K. M:t och gaf H. K. M:t derpå strax befallning att landshöfdingarne skulle utan uppskof begifva sig till sina landshöfdingedömen. Jag hafver ock talt med sekret. uti kansliet, att der någre komma, som sig hos H. K. M:t besvära, det dem då behörigen må svar gifvas. — På det andra brefvets innehåll hafver jag än icke någon resolution fått; jag hafver talt med rikskammarråd och isynnerhet med herr Seved Bååt derom; de sade sig icke hafva vist deraf, att något skulle vara öfverskrifvet till E. G. N. det knektarne skulle hemman inrymmas och vela vidare tala med H. K. M:t derom och taga resolution så deröfver som de andra ärender E. G. N. hafver uti be:de sin skrifvelse förmält. Staten lofvade h:r Seved Bååt att skola blifva färdig nu tillkommande vecka, men hvad medel och anordning som göras till att ersätta defecten med, kan jag icke veta. Somlige mena, att det lärer brista för alla betjente halfparten, så väl här i Sverige som annorstädes, dock kan jag detta icke för vist veta, huru derom blifver. Med grefve Gustaf hafver jag talt om de ryttarehemman, som ränta öfver 30 dlr. s m:t, såsom ock om de smärre hemman, som icke ränta till 30 dlr och fördenskull äro dem andra tillagde, ehuruväl dels kunna finnas, som hafva så god lägenhet, för det ena kunde uppehållas rusttjenst. Grefve Gustaf gaf mig intet annat svar, än att han allaredan hafver H. K. M:ts resolutioner uti ett och annat, som angår munstringen. Uti krigscollegio hafver jag än icke kunnat andragat, efter ingen hafver varit der på några dagar tillstädes. — —


Above: Kristina.

Note: Greve Gustaf = Gustaf Adolf Leyenhaupt.

No comments:

Post a Comment