Sunday, December 5, 2021

Axel Oxenstierna's letter to Kristina, dated March 21/31 (Old Style), 1645

Source:

Riksarkivet, Axel Oxenstiernas skrifter och brev





The letter:

Stormechtigste Drotning,
Allernådigste Fröken.
Endoch jag inthet gärna bemöder E. Kongl. M:tt medh något sådant som jag sielff kan synes haffva något interesse uthi, lijkväl mädhan jag ähr underrettat vorden at effter min afresa skole någre uthur de andhre collegierne hafva sökt hoos E. K. M:tt att draga en deel aff ährenden och sakerne uthur cantzelliet in i sine collegia som elliest ähre vahne att tracteras och forrettas i cantzelliet. Dy kan jag så väl för E. K. M:tz tiänsts som mitt embetes skuldh icke låtha att underdånigst göra hoos E. K. M:tt en ödhmiuk påminnelse dedh sådant åthminsto på någon tijdh och till E. K. M:ttz bettre betenckiande måtte blifva uthstelt. Jag förnimmer dedh krigsråded sökia att draga alle fullmachters schrijfvande in i sitt collegium, cammerrådhet alle donationer och confirmationer i sitt, och kan till eventyrs finnas något mehra aff samme art.

Nu ähr inthet min mening att settia mig emot hvadh E. K. M:tt förordnar. Men effter jag sijr sådant löpa emot den intention som E. K. M:ts S. käre her fader glorvyrdigst i åminnelse uthi collegiernes anrettande och formerande hafver hafft, emot regeringsformen och dedh som härtill ähr observerat, ty kan jag icke annars ähn styrckia därifrån. Collegierne ähre enkannerligen därhen ansedde att justitiens administration blefve aff hoffretterne förrättat alt in till revisionen, som konungen sig sielff hafver förbehollet att uthleta alle aff- och skrochsochnar, dem at determinera uthan vedersegn i rådcammaren där cantzlern pläger åå konungers vegner låtha affatta domarne och acterne hollas i ordre. Alt ded som krigedtz præparatorier och execution tilkommer, ded ähr under krigzrådets inspection. Hvadh som i folck, skep och annat tilbehör till siös fordras, dedh bör tagas i acht och driffves af ammiralitetet. Så hafver och cammerrådhet inspectionen på sielffve renterne och rijkzens inkompster så och dem som dedh hantera; efftersom sedhan bergsamptedt ähr uprettadt såsom en particular leedh aff cammerråded bärandes enkannerligen omsorg för bergsverken som fundamentet till den edleste deel aff rijkzens inkompstar. Men cantzelliet såsom ded där medh någre particular saker inthet hafver att bestella, altså bör dedh föra pennan och ordet i konungens nampn, där så behöffves och tarfflegt ähr. Såsom och holla richtigheet på breff och acter som uthgåå och aff konungen underteknas. Skulle nu fullmachterne schrijffvas och præsenteras aff krijgzrådedh och deres secretario, så tiänte och best att alle instructioner och memorialer sampt breff och befallningar kriget angåendhe giordes aff dem, på dedh hvadh tillsamman hörer må och hengia tillsamman. Efftersom och cammaren medh samme skääl kundhe alle de ordningar och befalningar förtroos som rijksens renter angåås, så kunde och de andra medh samme rett draga till sigh hvadh deres väsendh i någor motto anrörer. Och vore altså i dette fallet cantzelliet medh cantzlern och cantzellierådedh till ingenting nyttigt och kunde, där dedh funnes gott, denne expensen väl besparas. Men hvadh richtighet härmedh i E. K. M:t anlägne ährenden skulle föllia och hvadh godh underrettelse beholles, dedh goffve tijdhen medh.

Allernådigste drottning, såge jag icke den confusion som häraff skulle föllia till E. K. M:ttz skadha och förtreet frambdeles, jagh skulle icke röra härom ett ordh. Men mädhan jag veet dedh att skole föllia, så kan jag inthet gåå förbij, mädhan jag desföruthan ähr effter E. K. M:ttz allernådigste behagh här nedre staddh vedh grentzen, att ödmiukeligen bedia dedh E. K. M:tt behagade lämpna sakerne in integro till dess E. K. M:tt jag min underdånigste relation göra måtte och remonstrera E. K. M:ttz egett interesse som däruthi verserar. Efftersom jag väl dedh kan säya att de som dette haffve hoos E. K. M:tt angiffvet anten inthet förstå collegiernes difference heller ju haffva hafft något particulart inseende. Ehuru ded och ähr, så hafver min plicht varit att ödhmiukeligen påminnadt, allting underdånigst stellandes till E. K. M:ttz allernådigste egen dijudication, varandes i den visse tillförsicht icke allenast nådigst hördth blijffva uthan och medh nådher min dristighet blijffva uthtyd, efftersom jag dedh icke annorlunda ähn till E. K. M:ttz tiänst meent hafver och meenar. Och befaller härmedh E. K. M:tt i Gudz milde beskyddh till all godh helsa, stadig välmåge, lyckelig regering och seger öfver E. K. M:ttz och rijkzens fiender så och mig i E. K. M:ttz gunstige benägenheet, efftersom jag så länge jag leffver ähr och bliffver
E: Kongl: Maij:ttz
underdånigste trogne och
hörsame tiänare
Axell Oxenstierna.
Datum i Südheråkra den 21
martii Anno 1645.


Above: Kristina.


Above: Axel Oxenstierna.

No comments:

Post a Comment