Friday, December 17, 2021

Princess Henrietta Maria of France's letter to her son King Charles II of England, dated October 29/November 8, 1655

Source:

Lettres inédites de Henriette-Marie de France, reine d'Angleterre, page 218, edited and published by Charles, comte de Baillon, E. Perrin, Paris, 1884


The letter excerpt:

Monsieur mon fils,
Je suis fort ayse d'avoir appris vostre retour à Cologne en bonne santé et que vous estes si satisfait de vostre voyage, comme l'on m'a dit que vous estiés. J'ay appris que vous aviés veu la royne de Suède. Je vous prie de me mander si vous trouvés que tout ce que l'on a dit est vray, tant de sa personne que de son humeur; je seray fort ayse de le savoir. ...
Ce 29 octobre/8 novembre 1655.

With modernised spelling:

Monsieur mon fils,
Je suis fort aise d'avoir appris votre retour à Cologne en bonne santé et que vous êtes si satisfait de votre voyage, comme l'on m'a dit que vous étiez. J'ai appris que vous aviez vu la reine de Suède. Je vous prie de me mander si vous trouvez que tout ce que l'on a dit est vrai, tant de sa personne que de son humeur; je serai fort aise de le savoir. ...
Ce 29 octobre/8 novembre 1655.

Swedish translation (my own):

Min herr son,
Jag är mycket glad över att ha hört om Er återkomst till Köln med god hälsa och att Ni är så nöjd med Er resa, som jag har fått höra att Ni är. Jag har hört att Ni såg Sveriges Drottning. Jag ber Er att berätta för mig om Ni finner att allt som har sagts är sant, både om hennes person och om hennes humör; jag blir väldigt glad över att veta. ...
Den 29 oktober/8 november 1655.

English translation (my own):

My lord and son,
I am very glad to have heard of your return to Cologne in good health and that you are so satisfied with your trip, as I have been told you are. I have heard you saw the Queen of Sweden. I beg you to tell me if you find that all that has been said to be true, both of her person and of her humour; I will be very glad to know. ...
October 29/November 8, 1655.


Above: Kristina.


Above: Henrietta Maria of France.


Above: King Charles II of England.

No comments:

Post a Comment