Sunday, December 26, 2021

Kristina's letter to Hedvig Eleonora, undated

Source:

Riksarkivet, page 12 of Ingångna skrivelserHedvig Eleonora; Svenska drottningars arkivaliesamlingar i riksarkivetKungliga arkivet



The letter:

Madame ma soeur, Jay receu avec Joye la lestre que M. Boot ma rendu de la part de V. M. ie Vous rens les graces que ie dois a lhoneur de Vostre souvenir, Je ne manqueres pas de Vous rendre mes devoirs par lestres devan partir dyci et de prendre de nouveau Conge de V. M. pour Vous protester que ie seres en touts temps et en touts lieux
Madame ma soeur
Vostre treaffectionee soeur
Christine Alexandra

With modernised spelling:

Madame ma sœur,
J'ai reçu avec joie la lettre que M. Bååth m'a rendu de la part de Votre Majesté. Je vous rends les grâces que je dois à l'honneur de votre souvenir. Je ne manquerai pas de vous rendre mes devoirs par lettres devant partir d'ici et de prendre de nouveau congé de Votre Majesté pour vous protester que je serai en tout temps et en tous lieux,
Madame ma sœur,
Votre très affectionnée sœur
Christine Alexandra.

Swedish translation (my own):

Madam min syster,
Jag har mottagit med glädje brevet som herr Bååth har skickat tillbaka till mig på uppdrag av Ers Majestät. Jag ger Er det tacksägelse jag är skyldig äran att minnas Er. Jag skall ej misslyckas med att lämna hem mina plikter med brev på grund av att jag skall lämna härifrån och att ta avsked av Ers Majestät igen för att försäkra Er att jag är i alla tider och på alla platser,
Madam min syster,
Er mycket tillgivna syster
Kristina Alexandra.

English translation (my own):

Madame my sister,
I have received with joy the letter which Lord Bååth has returned to me on behalf of Your Majesty. I give you the graces I owe to the honour of remembering you. I will not fail to return my duties to you by letters due to leave here and to take leave of Your Majesty again to assure you that I will be at all times and in all places,
Madame my sister,
Your very affectionate sister
Kristina Alexandra.


Above: Kristina.


Above: Hedvig Eleonora.

No comments:

Post a Comment