Tuesday, July 29, 2025

Gaetano Beani's criticism of Guido Zaccagnini's article on Kristina and the election of Pope Clement IX in 1667, year 1900

Source:

Clemente IX e Cristina di Svezia, article written by Gaetano Beani for Bullettino storico pistoiese: anno 2, pages 16 to 17, published by the Pistoiese Society for the History of the Fatherland, 1900; original at Cornell University


Pope Clement IX's letter of June 12/22 (New Style), 1667 to Kristina is here:


His letter of August 24/September 3 (New Style), 1667 to her is here:


His letter of March 21/31 (New Style), 1668 to her is here:


The article:

Clemente IX e Cristina di Svezia.
Il ch.mo Sig. Prof. G. Zaccagnini da alcune lettere scritte da Papa Clemente IX a Cristina di Svezia, pubblicate nel Bullettino storico pistoiese (fasc. 4) induce il sospetto e, par che lo creda, che il Cardinale Giulio Rospigliosi dovesse ai maneggi diretti o indiretti di questa donna la sua esaltazione al supremo Pontificato. E, a sospettar così, dice di esser mosso da due ragioni. La prima, dal vedere che il nuovo eletto scrisse subito, il 22 Giugno 1667, alla regina per farle sapere la sua elezione e renderle vivissime gratie: e poi da un inciso di quella lettera che lascia indovinare que' maneggi.

Non dispiacerà all'autore dell'articolo, che per amore della verità io dimostri esser senza fondamento le due ragioni alle quali si appoggia, e tolga di mezzo così ogni ombra di sospetto, che sarebbe non poco ingiurioso alla memoria del S. Pontefice, che tutti gli storici lodano per le sue grandi virtù.

Clemente IX scrisse a Cristina il 22 Giugno, subito dopo la sua elezione e quella prontezza lascia indovinare i maneggi etc. Avendo sott'occhio le diverse lettere scritte dal Papa in quella fausta circostanza, l'autore dell'articolo poteva osservare che tutte le lettere scritte ai Sovrani d'Europa, a notificar loro la sua esaltazione, portano la stessa data. Mi correggo. La lettera scritta al Re di Francia e quella alla regina di Spagna, furono scritte avanti, cioè il 21 Giugno di quell'anno. Quindi cade affatto la ragione della prontezza, come ognuno può vedere da sè, facilmente.

Nè più saldo fondamento ha la seconda ragione, vale a dire, l'inciso che lascia indovinare i maneggi, e l'inciso sarebbe questo: «È a Noi ben noto quanto habbia la M. V. cooperato alla nostra esaltazione e ne rendiamo a Lei vivissime gratie». Ma questi stessi ringraziamenti per la cooperazione etc. troviamo in tutte le lettere sovraccennate. Non sono per la sola regina di Svezia, ma per tutti i Sovrani. Si vede che l'uso o la convenienza portava di far così; non era un debito che si rendesse per un favore ricevuto, ma erano complimenti, espressioni consuete e nulla più. Ecco, infatti, come il Papa scrive il 21 Giugno al Re di Francia. «L'affetto con cui V. M. per mezzo del Duca di Chaulne[s], suo ambasciatore, ha voluto contribuir tanto dal suo lato alla nostra esaltazione, e quello che per conformarsi al volere di V. M. si è per essa operato da' Cardinali a Lei più devoti è da Noi riconosciuto con particolare stima». Alla regina scrive: «A ciò si aggiunge parimente il vederci portati a questo grado con tanta cooperazione dell'Ambasciatore di V. M. e de' Cardinali che, per incontrare il gusto di V. M. si sono conformati a lui, che nell'efficacia dell'opera ha fatto ben conoscere qual sia stata quella del volere di V. M.» (lett. del 21 Giugno).

E all'Imperatore di Germania il giorno 22 diceva: «Doviamo alla bontà della M. V. quello che i Cardinali della sua Nazione hanno contribuito alla nostra esaltatione, e ne rendiamo alla M. V. le più vive gratie possibili». Altro che inciso!

Ed è anche a notare che la Regina di Svezia alla morte di Alessandro VII e nel tempo del conclave da cui uscì Papa Clemente IX, era assai lontana da Roma, (trovavasi in Amburgo) e quindi le si rendevano meno facili i maneggi, posta la gran difficoltà delle comunicazioni tra Stato e Stato in quei tempi. E poi aveva altro da fare Cristina. Tornava allora allora dalla Svezia ove erasi recata per trattar de' suoi affari e avea trovato gli Svedesi così mal disposti verso di Lei che gli rifiutavano perfino gli assegni decretati al tempo della sua abdicazione al trono.

A tutto questo poi si potrebbe aggiungere che quando Cristina, alla rinunzia di Casimiro al regno di Polonia, accennò al desiderio di succedere a Lei e ne fece qualche premura; il Papa, non solo non la coadiuvò, ma con buona maniera le fece intendere le difficoltà della cosa e per toglierle ogni speranza così le scriveva: «Quella generosità si grande che ha potuto fare abbandonare alla M. V. i Regni che possedeva, per consagrarsi a Dio, potrà molto più agevolmente conformarsi alla divina volontà, nell'acquisto d'un altro, che potrebbe aggiunger ben fatiche a V. M., ma non già splendore e grandezza.»

Avrebbe scritto così il Papa se avesse avuto degli obblighi verso Cristina? Lo giudichi chi legge.

Del resto se il Card. Giulio fu fatto Papa, non si dovette nè a Cristina nè ai Sovrani d'Europa, sibbene alle virtù «che possedeva in alto grado», come scriveva il Ranke, «e specialmente alla purezza dei costumi, alla modestia, alla moderazione»; queste gli avevano guadagnato l'affetto e la stima di tutti fino da quando tenne il governo di Roma alla morte di Innocenzo X. E anche nella relazione dei 12 Cardinali alla Corte Toscana, che può vedersi nell'Archivio Mediceo, si legge di lui: «Il Card. Rospigliosi è soggetto molto amato dalla Corte (romana) ben visto dalla maggior parte dei Cardinali, perchè in Lui concorrono molte qualità degne del Pontificato.» Ecco perche Egli a preferenza di tutti gli altri fu eletto Papa, quantunque altri godessero molto favore, come può vedersi nella storia del conclave. Fu eletto Lui perchè Dio lo voleva posto a regger la sua Chiesa, la quale governò per modo che «savio prima della esaltazione, savio dopo, lasciò che al mondo rincrescesse che il suo pontificato non fosse riuscito più lungo».
Mons. Can. GAETANO BEANI

English translation (my own):

Clement IX and Kristina of Sweden.
The distinguished Professor G. Zaccagnini, based on several letters written by Pope Clement IX to Kristina of Sweden, published in the Bullettino storico pistoiese (fascicle 4), raises the suspicion, and apparently believes it, that Cardinal Giulio Rospigliosi owed his elevation to the supreme pontificate to the direct or indirect dealings of this woman. He claims to be motivated by two reasons for this suspicion. First, he saw that the newly elected Pope wrote immediately, on June 22, 1667, to the Queen to inform her of his election and to express his deepest gratitude; and second, he finds an aside in that letter that suggests those dealings.

The author of this article will not be displeased if, for the sake of truth, I demonstrate that the two reasons on which he relies are groundless, and thus remove any shadow of suspicion, which would be no small insult to the memory of the Holy Pontiff, whom all historians praise for his great virtues.

Clement IX wrote to Kristina on June 22, immediately after his election, and his promptness suggests the intrigues, etc. Having examined the various letters written by the Pope on that auspicious occasion, the author of the article could observe that all the letters written to the sovereigns of Europe, notifying them of his exaltation, bear the same date. I correct myself. The letter written to the King of France and the one to the Queen of Spain were written earlier, that is, on June 21 of that year. Therefore, the reason for the promptness completely falls through, as anyone can easily see for themselves.

Nor does the second reason have a firmer foundation, that is, the clause that gives away the intrigues, and the clause would be this: "It is well known to Us how much Your Majesty has cooperated in our exaltation and We offer You Our deepest gratitude". But these same thanks for the cooperation, etc., are found in all the above-mentioned letters. They are not addressed only to the Queen of Sweden, but to all the Sovereigns. It is clear that custom or convenience dictated doing so; it was not a debt that was paid for a favour received, but they were compliments, customary expressions and nothing more. Here, in fact, is what the Pope wrote on June 21 to the King of France:

"The affection with which Your Majesty, through the Duke of Chaulnes], your ambassador, has wanted to contribute so much from your side to Our exaltation, and what has been done on your behalf by the cardinals most devoted to you to conform to Your Majesty's wishes is recognised by Us with particular esteem."

To the Queen he writes:

"Added to this is the fact that We have been brought to this stage with such great cooperation from Your Majesty's ambassador and the cardinals who, to meet Your Majesty's taste, have conformed to him, and the effectiveness of the work has made it clear what Your Majesty's will has been" (letter of 21 June).

And on the 22nd he said to the Emperor of Germany:

"We owe to Your Majesty's goodness what the cardinals of your nation have contributed to Our exaltation, and We give Your Majesty the deepest thanks possible."

What an aside!

It is also worth noting that the Queen of Sweden, at the time of the death of Alexander VII and the conclave from which Pope Clement IX emerged, was quite far from Rome (she was in Hamburg), and thus her dealings were made more difficult, given the great difficulty of communication between States at that time. And Kristina had other things to do. She was just returning from Sweden, where she had gone to treat her affairs, and had found the Swedes so badly disposed toward her that they even refused to pay her the allowances decreed at the time of her abdication of the throne.

To all this, one might add that when Kristina, upon Kazimierz's renunciation of the kingdom of Poland, hinted at her desire to succeed him and made some effort, the Pope not only failed to assist her, but in a polite manner made her understand the difficulties of the matter and, to remove all hope, wrote to her thus:

"That great generosity which was able to cause Your Majesty to abandon the kingdoms she possessed, to consecrate yourself to God, will be able to conform much more easily to the divine will in the acquisition of another, which might indeed add to Your Majesty's efforts, but not to your splendour and greatness."

Would the Pope have written this if he had obligations to Kristina? Let the reader judge.

Moreover, if Cardinal Giulio was made Pope, it was not due to Kristina or the sovereigns of Europe, but rather to the virtues "which he possessed in a high degree", as Ranke wrote, "and especially to the purity of his morals, modesty, and moderation"; these had earned him the affection and esteem of all since he held the government of Rome after the death of Innocent X. And also, in the report of the 12 cardinals to the Tuscan court, which can be seen in the Medici Archive, we read of him:

"Cardinal Rospigliosi is a person much loved by the (Roman) court, well regarded by the majority of the cardinals, because in him concur many qualities worthy of the Pontificate."

This is why he was elected Pope above all others, although others enjoyed much favour, as can be seen in the history of the conclave. He was elected because God wanted him to rule His Church, which he governed in such a way that "wise before his exaltation, wise afterward, he left the world to regret that his pontificate had not lasted longer."
Monsignor Canon GAETANO BEANI


Above: Kristina.


Above: Pope Clement IX.

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