Monday, October 31, 2022

Kristina's letter to Prince Karl, the future King Karl XII, dated June 20/30 (Old Style), 1688

Source:

Drottning Kristinas bref till Karl XII, article written for Svea: folk-kalender för 1889, volume 45, pages 160 and 161, published by Albert Bonniers Förlag, 1889


Kristina's letter of the same day to Prince Karl's grandmother, Queen Hedvig Eleonora, is here:



The letter:

Mon cher Nepueu; J'ay ordonné a mon Gentilhomme de Chambre et Enuoyé Extraordinaire le Jeune Marquis de Bourbon del Monte de Vous faire bien Sa Cour pendant Son Sejour en Suede, et de Vous asseurer de la tendresse de mon affection pour Vous. Je vous prie de croire tout ce qu'il vous en dira de ma part et d'estre persuadé que Je Suis
Mon cher Nepueu
Vostre bonne Tante
Christine Alessandre.
Rome ce 20. Juin 1688.

With modernised spelling:

Mon cher neveu,
J'ai ordonné a mon gentilhomme de Chambre et envoyé extraordinaire, le jeune marquis de Bourbon del Monte, de vous faire bien sa cour pendant son séjour en Suède et de vous assurer de la tendresse de mon affection pour vous. Je vous prie de croire tout ce qu'il vous en dira de ma part et d'être persuadé que je suis,
Mon cher neveu,
Votre bonne tante
Christine Alessandre.
Rome, ce 20 juin 1688.

Swedish translation (by anonymous):

Min kära Nevö, jag har befalt min kammarherre och utomordentliga sändebud, den unge markisen de Bourbon del Monte, att under sin vistelse i Sverige göra Eder sin uppvaktning och försäkra Er om ömheten af den tillgifvenhet jag för Eder hyser. Jag ber Er tro allt hvad han å mina vägnar derom säger Er och ber Er vara öfvertygad att jag är, Min kära Nevö, Eder goda tante Christina Alessandra. Rom 20 juni 1688.

English translation (my own):

My dear nephew,
I have ordered my chamberlain and Envoy Extraordinary, the young Marquis de Bourbon del Monte, to pay his court to you during his stay in Sweden and to assure you of the tenderness of my affection for you. I beg you to believe everything he tells you about me and to be persuaded that I am,
My dear nephew,
Your good aunt
Kristina Alessandre.
Rome, June 20, 1688.


Above: Kristina.


Above: Prince Karl with his sisters the princesses Hedvig Sofia and Ulrika Eleonora the Younger.

No comments:

Post a Comment