Thursday, August 18, 2022

Karl Gustav's letter to Magnus de la Gardie, dated June 21, 1647

Source:

Nya handlingar rörande Skandinaviens historia, volume 27, page 258, Elmén och Granbergs Tryckeri, 1845


The letter:

Höghwälborne Grefue kiäre broder och swåger, jagh betaghes aldeles vtaf thet contentement som min kiäre broder migh igiönom thess scrifuelsse meddelar migh aldeles till min kiäre broders trogne och beständige wenskap at ergifua, ty kan han sich wänligen försäckra at jagh migh icke ifrån hans wenskap vti någon måtto skal separera vtan igiönom al tienst ogh troheett söckia at betagha min kiäre broder the scrupuler som min kiäre broder ennu skulle kunna fatta om min affection och troheet till hans avantage, ty förseer jagh mich till min kiäre broders vprichtighe och gode naturel som alt til thet besta excuserar, emedan jagh hoppas at min kiäre broder sigh altidh om mitt ehrliga hiärta och vpsåt versäckrat hafuer, thervtinnan jagh icke allenast skall söckia näst Gudz hiälp ennu widare at procedera, vtan och serdeles emoot min kiäre broder medh all tiänst och tacksamheet betee låta huru högt migh min kiäre broders vprichtiga hiärta och trogne affection migh attascherar och förobligerar til min kiäre broders tiänst vti allo måtto medh troheet at efterkomma, hwilken min protestation jagh icke skall bewenda låta vtan någon effect; Jagh hoppas at wara så lyckeligh een gång at kunna realement tesmoignera för heela werden medh ett tacksambt hiärta thet jagh min kiäre broder allenast förobligerat och til al tiänst redevable är, lijcka som jagh näst gudh til H. K. M. högha och incomparable dygdt och til min kiäre broders beständige affection emoot migh al min tilflygdt hafuer, thet gå migh elliest som gudh täckies. — — — — — — — — — — — — — — — — — — — — —, jfrån håfuet weet jagh min kiäre broder icke mycket nyt at beretta, jagh förnimmer allenast thet Cancellarius nu mycket skal wara content, och sökia medh al ickesam vppwachtning gå H. K. M. til handa, Gref Gustaf Gustafson är vpreest til Stockholm at beskåda om the store planeter äre ombytelighe och kunna moveras. — — — —, i går swarade jagh jahan oxenstierna vppå thet besta som jagh kunde, scref och salvio ett handtbref til at betagha honom al suspicion om min affection, emedan jagh seer at salvius migh icke mehra tilscrifuer af hwars tilskyndan weet jagh icke, i dagh förreessar jagh til Eskelstuna att besee orten och någorlunda görra een wiss disposition til al hendelsse, så snart som sådant någorlunda bestellt är förreseer jagh til Stockholm och vnderkastar migh alt hwadt min fatalis periodus een gång medhbringer, gudh gifue H. K. M. then Nådige resolution at förskicka vth migh, hwilket contentement jagh nu allenast kan efterstrefua, ehwadt olegenheet migh af sådan min åstundan kunne tilwexa förnimmer jagh wäl helst emedan jagh nu migh widt håfuet vppå ingen kan förlåta, vtan själf een gång har söcket, thet gånge migh huru gudh will, jagh hafwer intet annat at förwenta än al olycka, hwilken jagh wäl dragha moste, jagh twiflar icke at jagh framdeles får materie nogh, Gudh gifwe något önskeligit at kunna advertera min kiäre broder medh när jagh kommer til Stockholm, jagh recommenderar migh här medh til min kiäre broders beständige wenskap och faveur.
Then 21 Junii A:o 1647.


Above: Kristina.


Above: Karl Gustav.


Above: Magnus de la Gardie.

No comments:

Post a Comment