Monday, October 18, 2021

Kristina's letter to Johan Cederkrantz, dated August 10, 1678

Source:

Bref och handlingar hörande till Drottning Christinas historia efter originalerna utgifne, page 26, E. S. Bring, 1832


The letter:

Rom den 10 Augusti 1678.
M:r CederCrantz; Jag hafwer seedt af edert sidsta breef d. 15 Julij eder förrättningar wijd Franska håfwet, edert Audience hoos Konungen i Franckrijke, och conference med Mons:r Pompone; och är der med så wijda tillfreedz, som Mitt förnämbsta intent och dessein mehr war, att låta betyga Min dragande wänskap och affection moot samme Konung, än något deß reel Assistance förwänta til Mine interests befordring, hwilka Jag honom fördenskull recommendera weelat, att han med Swerige Allierat, så mycket bättre och fogeligare dem promouera kunde, som Mine och Sweriges interests icke stridige eller Contraire, men Commune äre, och så tillsammans hängia, att när Mine befordras Sweriges till ingen dehl tillbaka sättias, uthan fast mehr understödias och hiälpas; hwarföre Mig och Mons:r Pompones discours heelt främmad förekommer, i det han sig uthlåtit, icke wetta på hwad sätt hans Konung sig der uthi skulle kunna inmängia, för den alliance som honom med Swerige förbinder; der Jag twärt emot och för sådan alliance skull hans assistance begiärat, och i wijdrigit fall, eller om annorlunda wore hans Konung ingalunda åthlijta, eller bemöda skulle. Så är och hans dubieuse Swaar, och pretenderade ignorance om de åtherstående Subsidiers beskaffenheet, en blott undanflycht att icke genom skuldens erkännande, påbyrda sig deß betallning, emädan Jag wäll weet att han tillfyllest och nogsampt der om informerat är; men detta betager intet, ey heller förminskar Min rätt och Pretensioner, som wijd bättre conjuncturer kunna framhafwas och uthfordras, warandes Min willie och befallning att i denne gången här med låten beroo, och uthan längre drögzmåhl antaga eder reesa åth Nimvägen, och sedan i der, efter Mine förrige breef och Ordres eder Commission andragit, och så wijda som möijeligit är och lägenheeten och tillfällen medgifwa till fordersamb resolution pousserat, begifwa eder åth Swerige efter det råd och anledning som Min residen Teixera efter wijd genom reesan i Hamborg meddehlandes warder; hwarmed Jag eder uthi Gudz beskydd nådeligen befaller.
XST ALEX
André Galdenblad.


Above: Kristina.

No comments:

Post a Comment