Monday, October 7, 2024

Kristina in some of my diary entries over the years


Above: Kristina.

I have decided to share some of the diary entries I've written about Kristina through the years. Like her, I'm interested in foreign languages and I write most of my diaries in various ones. You'll also notice that the first two entries here are naive and/or very uninformed, misinformed or underinformed (I was still a teenager at the time and only knew the basics of Kristina's life), but it got better with time. I first discovered Kristina's existence in 2013 and read about her very sporadically and mostly on a surface level depth until I began to seriously and regularly research her life starting in February-April 2018.

The diary excerpts:

"Måndagen, den 19 december 2016
De senaste dagarna har jag blivit fascinerad av drottning Kristina... Hon kände kärlek för både män och kvinnor, hon gillade aldrig at ha kvinnokläder på sig (hon bar faktiskt herrkläder under hela sitt liv, och hon var en pojkflicka under sin barndom), och hon hade en lite olycklig barndom.

När Kristina föddes trodde man att hon var en pojke, på grund av hennes djupa röst och hennes kropp var täckt med hår och en segerhuva. Barnmorskorna insåg snart deras misstag, och kungen gladde sig över att få veta att han hade en dotter, men Maria Eleonora blev rasande och försökte såra eller döda Kristina flera gånger. Den ena av Kristinas axlar var alltid högre än den andra, hon trodde att en sköterska hade låtit henne falla eller att hennes mor hade kastat henne ner, og axeln bröts.

Efter att Gustav Adolf dödades 1632, blev Maria Eleonora hysterisk. Hon sköt upp begravningen i arton månader, och hon var så ovillig att lämna kungens lik att hon vid många tillfällen måste dras bort från honom. Hon lade också hans hjärta i en liten kista som hon hängde ovanför hennes säng, och lilla Kristina fick ofta sova i den sängen. Jag föreställer mig att det måste ha varit obehagligt och läskigt. Efter en tid togs Kristina bort och växte upp i ett annat slott, för man drog slutsatsen att Maria Eleonora var för labil för att kunna ta hand om henne.

Det har också föreslagits att Kristina förmodligen var autistisk, för hon kände lite eller inget behov att följa sociala normer, och hon insisterade på att göra allt på ett sätt som hon ansåg var logiskt.

Jag tänker på autismteorin varje gång när jag tänker på Kristina, och jag har nyligen kollat en vacker film om henne och Ebba Sparre: "The Girl King". Jag blev alltid ledsen när någon blev otålig mot Kristina, eller om någon skrek åt henne eller kritiserade henne eller skällde ut henne. Det förefaller mig som förrädiskt om man skriker på en drottning."

("Monday, December 19, 2016
In recent days, I've become fascinated by Queen Kristina... She felt love towards both men and women, she never liked women's clothing (indeed, she wore men's clothing throughout her life, and she was a tomboy during her childhood), and she had a somewhat unhappy childhood.

When Kristina was born, she was thought to be a boy, due to her deep voice, and her body was covered in hair and a caul. The midwives soon realised their mistake, and the King rejoiced upon being told that he had a daughter, but Maria Eleonora was enraged, and she tried to hurt or kill Kristina several times. One of Kristina's shoulders was always higher than the other; she believed that a nursemaid had dropped her or that her mother had thrown her, and the shoulder was broken.

After Gustav Adolf was killed in 1632, Maria Eleonora became hysterical. She postponed the burial for eighteen months, and she was so reluctant to leave the King's corpse that, on many occasions, she had to be pried off of him. She also put his heart inside a small casket which she hung above her bed, and little Kristina often had to sleep in that bed. I imagine that it must have felt uncomfortable and unsettling. Kristina was eventually taken away, and she grew up in another castle because it was concluded that Maria Eleonora was too unstable to care for her.

It has also been theorised that Kristina was probably autistic, because she felt little or no need to confirm with social norms, and she insisted on doing everything in a way which she deemed to be logical.

I think about the autism theory whenever I think about Kristina, and I've recently watched a beautiful movie about her and Ebba Sparre: "The Girl King". I always felt sad whenever anyone became impatient with Kristina, or whenever anyone shouted at her or criticised her or reprimanded her. It feels treasonous for someone to shout at a queen.")


"Mandag 2 april 2018
Dronningen har brakt tårer i øynene på meg! Jeg ser meg selv i Kristina. Ingen forstod henne, hun opplevde kjærlighet for uoppnåelige mennesker, hun elsket kunst... Jeg ønsker jeg kunne vite hva hun kunne si om meg."

("Monday, April 2, 2018
The Queen has brought tears to my eyes! I see myself in Kristina. No one understood her, she experienced love for unobtainable people, she loved art... I wish I could know what she might say about me.")


"Четвъртък, 21 юни 2018 г.
... Всеки път, когато идва рожденият ми ден или Коледа, и когато мисля за подаръците, които искам, не мога да мисля за много неща, различни от книгите. ... Но искам най-много двете книги за кралица Кристина, защото тя е много важна за мен и искам да чета повече за нея."

("Thursday, June 21, 2018
... Whenever my birthday or Christmas comes and when I think about what presents I want, I can't think of many things other than books. ... But I most want the two books about Queen Kristina, because she is very important to me and I want to read more about her.")


"Неделя, 24 юни 2018 г.
Получих много подаръци снощи, включително пари за посещение в Исландия, но любимите ми са локумчетата, исландската риза, исландско-английския речник и книгата за кралица Кристина, която веднага започнах да чета."

("Sunday, June 24, 2018
I got lots of presents last night, including money for a visit to Iceland, but my favourites are the Turkish delights, the Iceland shirt, the Icelandic-English dictionary, and the book about Queen Kristina, which I immediately started reading.")


"Mercredi, le 5 juin 2019
... Vendredi, j'ai appris que j'aurai un livre sur Christine, il vient d'Allemagne et je pense qu'il va arriver dans une semaine ou deux. C'est un livre très rare, et je le veux depuis longtemps. Je pensais ne jamais l'avoir, et ... je suis impatiente que le livre arrive."

("Wednesday, June 5, 2019
... On Friday I found out that I will get a book about Kristina, it is coming from Germany and I expect that it will arrive in a week or two. It is a very rare book, and I have been wanting it for a long time. I thought I might never get it, and ... I am impatient for the book to arrive.")


"Pátek 21. června 2019
... Včera mi bylo řečeno, že moje narozeninová párty byla odložena na příští sobotu, protože jsme ještě neměla dost času na to, abychom to všem řekla. Jako obvykle nevím mnoho z toho, co chci jiné než knihy (kniha o Kristině dorazila v pondělí)."

("Friday, June 21, 2019
... I was told yesterday that my birthday party has been postponed until next Saturday, because we haven't yet had enough time to tell everyone. As usual, I don't know much of what I want other than books (the book about Kristina arrived on Monday).")


"Fredag, den 25 september 2020
... I mina brev använder [jag] franska och latinska ord med svenska som Kristina gjorde. Jag kan inte göra annorledes, hon har ju inspirerat mig så mycket. Av alla människor som har så stort inflytande på mig är endast Jónsi större. Jag hoppas att vår nådiga drottning inte är så förolämpad över detta uttalande, men jag ger henne tusen ursäkter om hon är det, och jag hoppas att hon gärna blir försäkrad på min beundran."

("Friday, September 25, 2020
... In my letters I use French and Latin words in Swedish like Kristina did. I can't help it, she's inspired me so much. Of all the humans who have such great influence on me, only Jónsi is greater. I hope our gracious Queen isn't too offended at this statement, but I give her a thousand apologies if she is, and I hope she will be assured of my admiration.")


"Tisdag 20 oktober 2020
Vår nådiga drottning [kröntes] till kung idag för 370 år sedan. ... Kristina tyckte bestemt inte om gravida kvinnor, men hon behöver inte oroa sig över mig. Jag vet att det skulle vara för farligt för mig att vara gravid och att föda, så i det området har hon ingen anledning att bli besviken på mig. Min rygg gör nästan ont när jag föreställer mig det."

("Tuesday, October 20, 2020
Our gracious Queen was crowned King today 370 years ago. ... Kristina definitely didn't like pregnant women, but she doesn't have to worry about me. I know it would be too dangerous for me to be pregnant and give birth, so in that area she'll have no cause to be disappointed in me. My back almost hurts when I imagine it.")


"Tisdag 8 december 2020
Idag är vår kära Kristinas födelsedag, 394 ..."

("Tuesday, December 8, 2020
Today is our dear Kristina's birthday, 394...")


"Onsdag 3 februari 2021
Om det finns någon från historien som jag liknar i karaktär är det Kristina framför någon annan som helst. ...

Jag kanske ju är villig att gifta mig, men jag håller med Kristina om att det är mig omöjligt att föda barn, ty jag har ingen avsikt att göra det. Det skulle strida helt mot min vilja och min konstitution. ... Jag började läsa när jag var tre år gammal, skrivandet kom kanske lite senare; och även om min stavning och formning av bokstäverna först förväntades vara ofullkomliga, var jag flytande och kunde uttala även de största orden utan svårighet. ... När jag var sex år gammal kunde jag sitta och se på skräckfilmer utan att gråta eller hoppa till, jag kunde läsa en roman och jag förstod allvaret och sorgen när jag såg en film om en krig och de unga pojkarna som flydde från den. Endast bilden av ett svältande barn, uttryckslöst och halvdött, hade makten att bedröva mig. ...

Jag hade inga syskon och uppfostrades främst omgiven av vuxna, så jag baserade mina antaganden och till och med mina förväntningar på andra barns beteende och förståelse på mina egna, på hur motståndskraftig, stark och orädd jag alltid var. Jag var oundvikligen förvirrad och besviken när jag hörde och såg sanningen. ...")

("Mercredi 3 février 2021
S'il y a quelqu'une de l'histoire à qui je ressemble par caractère, c'est Christine avant tout le monde. ...

Je veux peut-être me marier, mais je suis d'accord avec Christine pour dire qu'il m'est impossible d'avoir des enfants, car je n'en ai pas l'intention. Cela irait complètement à l'encontre de ma volonté et de ma constitution. ... J'ai commencé à lire à l'âge de trois ans, l'écriture est peut-être venue un peu plus tard; et bien qu'au début mon orthographe et la formation des lettres étaient imparfaites, je parlais couramment et pouvais prononcer même les plus gros mots sans difficulté. ... Quand j'avais six ans, je pouvais regarder les films d'horreur sans pleurer ni sursauter, je pouvais lire un roman, et je comprenais la gravité et le chagrin quand je regardais un film sur une guerre et les jeunes garçons qui s'enfuyaient. Seule l'image d'un enfant affamé, sans expression et demi-mort, avait le pouvoir de m'affliger. ...

Je n'avais pas de frères et sœurs et j'ai été élevée principalement environnée d'adultes, alors j'ai sans le savoir basé mes hypothèses et même mes attentes concernant le comportement et la compréhension des autres enfants sur la mienne, sur la façon dont j'ai toujours été robuste, forte et intrépide. J'étais inévitablement confuse et déçue quand j'ai entendu et vu la vérité. ...")

("Wednesday, February 3, 2021
If there is anyone from history who I resemble in character, it is Kristina before anyone else. ...

I may be willing to marry, but I do agree with Kristina that it is impossible for me to bear children, for I have no intention to. It would go completely against my will and my constitution. ... I began reading when I was three years old, writing came perhaps a bit later; and although at first my spelling and formation of the letters was expectedly imperfect, I was fluent and could pronounce even the biggest words without difficulty. ... When I was six years old I could sit through horror films without crying or flinching, I could read a novel, and I understood the seriousness and the sorrow when I watched a film about a war and the young boys who fled from it. Only the image of a starving child, expressionless and half-dead, had the power to upset me. ...

I had no siblings and was raised primarily surrounded by adults, so I unknowingly based my assumptions and even my expectations of other children's behaviour and comprehension on my own, on how hardy, strong and intrepid I always was. I was inevitably confused and disappointed when I heard and saw the truth. ...")


"Fredag, den 24. december 2021
... Nogle af mine bøger ankommer senere, nogle kommer fra Sverige og en anden bog kommer fra Forenede Kongeriget, fordi jeg er vild med dronning Kristina, og jeg vil altid gerne læse selv de sjældneste bøger om hende, især hvis de er på svensk.

... Takket være Kristina elsker jeg Sverige lige så højt, som jeg elsker Island, og jeg kan læse og skrive på svensk rimeligt godt. Jeg elsker det ældre sprog lige så meget som nutidens sprog, og jeg kan bruge hvilket som helst af de to ordforråd og grammatikker, alt efter om jeg føler mig venskabelig eller formel (formel, fordi jeg har lyst til at skrive på Kristinas façon sommetider)."

(Friday, December 24, 2021
... Some of my books will arrive later, some are coming from Sweden and another book is coming from the United Kingdom because I love Queen Kristina and I always want to read even the rarest books about her, especially if they are in Swedish.

... Thanks to Kristina, I love Sweden just as much as I love Iceland, and I can read and write in Swedish passably well. I love the older language just as much as today's language, and I can use either of the two vocabularies and grammars, depending on whether I feel friendly or formal (formal because I want to write in Kristina's way sometimes).")


"Tirsdag, den 28. December 2021
I går nat lavede jeg en kop varm chokolademælk og spiste to Hollandske stroopvafler med. Jeg fik stroopvaflerne i Lørdags med en masse Tyrkiske slik, Østrigske chokolademønter med Mozart, Italiensk nougat og Franske småkager. De tre overblivende Kristina-bøger ankom om aftenen."

("Tuesday, December 28, 2021
Last night I made a cup of hot chocolate and ate two Dutch stroopwafels with it. I got the stroopwafels on Saturday with a bunch of Turkish sweets, Austrian chocolate coins with Mozart, Italian nougat and French biscuits. The three remaining Kristina books arrived in the evening.")


"Föstudagur, 23. september, 2022
... Í dag fann ég loksins bókina með öllum bréfum Jóhanns Eikiblaðs til föður síns, mig hefur lengi langað að lesa þessa bók en ég fann hana hvergi stafræna þannig að þegar ég fann hana loksins síðdegis í dag hoppaði ég bókstaflega til gleði, það var gefið út af Nils Sjöberg árið 1911. Jóhann virðist hafa verið ágætur karl, hann skrifar svo lifandi um hófslífið og hann skrifar mikið um gjörðir og persónuleika Kristínu líka. Þann 28. nóvember 1649 skrifaði hann að halastjarna eða fallstjarna væri sýnileg yfir Stokkhólmi á dögunum og að Kristína hafi farið á fætur á hverjum morgni til að sjá stjörnuna en hún hugsaði í raun ekki mikið um það."

("Friday, September 23, 2022
... Today I finally found the book with all of Johan Ekeblad's letters to his father, I've been wanting to read this book for a long time but I couldn't find it digitised anywhere so when I finally found it this afternoon I literally jumped for joy, it was published by Nils Sjöberg in 1911. Johan seems like he was a nice guy, he writes so vividly about court life and he writes a lot about Kristina's doings and personality too. On November 28, 1649 he wrote that a comet or falling star was visible over Stockholm in the wee hours and that Kristina got up every morning to see the star but she really didn't think much of it.")

Note: I wrote this entry before I knew "Kristín" is the most common Icelandic form of her name... and before I found Johan's letter from 1655 saying he'd never trust any woman's words again because Kristina became a Catholic after having claimed for years that the religion one is born into is so bound up with one's honour. Needless to say, I was disappointed in his reaction.


"Woensdag, 16 November 2022
Ik weet wel dat ik de laatste tijd erg neerslachtig en down ben geweest, maar ... Christina's brieven hebben me vandaag wat afleiding en troost gegeven, ik vind het altijd heerlijk om haar schrift te zien en te lezen."

(Wednesday, November 16, 2022
I know I've been really bleak and down lately, but ... Kristina's letters today have given me some distraction and comfort, I always love to see and read her handwriting.")


"Torsdagen, den 8 december 2022
Idag är det Kristinas födelsedag, 396 år. ..."

("Thursday, December 8, 2022
Today is Kristina's birthday, 396 years. ...")


"Måndagen, den 9 januari 2023
Efter frukost idag fick jag en av Kristina-böckerna (»Kvinnokungen«, av Kristina Sjögren). Jag hoppas att resten av dem kommer att resa bra och komma hit säkert om de inte redan är här."

("Monday, January 9, 2023
After breakfast today I got one of the Kristina books ('Kvinnokungen' ('The Woman King'), by Kristina Sjögren). I hope the rest of them will travel well and arrive here safely if they're not here already.")


"Onsdagen, den 29 mars 2023
... Jag har på sista tiden tänkt att Kristinas fjärhet och otålighet har förts över till mig, men lyckligen tempererar Jónsis inflytande dem. Och även tack vare Kristinas inflytande tror jag att mina lovord när de är starkast skulle bli för ordrika, för långtrådiga och för barocka för Jónsis smak."

("Wednesday, March 29, 2023
... I've been thinking lately that Kristina's pride and impatience have carried over to me, but luckily Jónsi's influence keeps it in check. And also thanks to Kristina's influence, I think my praise at its strongest would be too wordy, too long-winded and too baroque for Jónsi's liking.")


"Vrijdag, 21 April 2023
... Ik heb natuurlijk geduld met de Zweedse Archieven, maar ik hoop in de toekomst meer exemplaren van Christina's eigen schrift te zien. Ik lees en studeer en denk elke dag aan Christina, zoals ik al vijf jaar doe, het is zo geweldig om haar te leren kennen en meer te weten te komen over haar leven en persoonlijkheid. Ze was niet bijzonder lief, maar ze kon dat zijn wanneer ze er zin in had. De meeste mensen zouden zeggen dat ze lelijk was met haar grote haakneus en diepe stem en onderkin met de baardhaartjes erop, maar ik vind haar niettemin mooi, en ik wou zelfs dat ik ook zo kon zijn."

("Friday, April 21, 2023
... I'm being patient with the Swedish Archives, of course, but I hope to see more specimens of Kristina's own handwriting in the future. I read about and study and think of Kristina every day, as I have done for five years, it's so wonderful to get to know her and to learn about her life and personality. She wasn't particularly sweet, but she could be when she felt like it. Most people would say she was ugly with her big hooked nose and deep voice and double chin with the beard hairs on it, but I think she was beautiful regardless, and I even wish I could be like that too.")


"Lördagen, den 6 maj 2023
I morse, medan det fortfarande var mörkt, såg jag kröningen av kungen och drottningen av England (det var förstås redan dagtid där, det började klockan 11 på morgonen). Lugnt, grått, fuktigt och vårlikt väder — fullkomligt. Kröningen ägde som traditionen rum i det anrika Westminster Abbey i London. Ritualerna i ceremonin har varit desamma i över tusen år. Det varade lite över två timmar. Jag kan inte skriva allt som hände, min arm skulle bli för trött och det skulle ta för lång tid, men det var väldigt vackert, högtidligt men glädjefullt. Jag missade själva ögonblicket när kungen kröntes, men drottningens egen kröning lite senare kompenserade för min irritation över att ha missat hans.

Jag har aldrig sett en kröning förut, och jag var glad över att ha fått vara ett vittne till denna, även på långt håll. Nu vet jag hur människorna som var vid Kristinas kröning 1650 måste ha känt sig. ..."

("Saturday, May 6, 2023
This morning, while it was still dark, I watched the coronation of the King and Queen of England (of course it was already daytime there, it started at 11 in the morning). Weather calm, grey, damp and springlike — perfect. The coronation took place at the ancient Westminster Abbey in London, as is the tradition. The rituals in the ceremony have remained the same for over a thousand years. It lasted a little over two hours. I can't write everything that happened, my arm would get too tired and it would take too long, but it was very beautiful, solemn but joyful. I missed the actual moment when the King was crowned, but the Queen's own crowning a little later made up for my annoyance at having missed his.

I've never seen a coronation before, and I was happy to be a witness to this one, even from afar. Now I know how the people who were at Kristina's coronation in 1650 must have felt. ...")


"Donderdag, 15 Juni 2023
Vandaag kon ik eindelijk naar een bijzondere liedje luisteren zonder te gaan huilen, maar dat was alleen omdat ik het zo druk had met het opschrijven van Bulstrode Whitelocke's dagboekaantekeningen over zijn gesprekken met Christina."

("Thursday, June 15, 2023
Today I was finally able to listen to a certain song without crying, but that was only because I was so busy writing down Bulstrode Whitelocke's diary entries about his talks with Kristina.")


"Lørdag, den 17. Februar 2024
Kristina hjælper mig også som altid. Jeg håber at arbejde mere med hendes breve..."

("Saturday, February 17, 2024
Kristina helps me too as always. I hope to work with her letters more...")

No comments:

Post a Comment