Saturday, May 20, 2023

Excerpt from Johan Ekeblad's letter to his father Christoffer Ekeblad, dated February 8/18 (Old Style), 1654

Source:

Johan Ekeblads bref 1: Från Kristinas och Cromwells hof, page 304, published by Nils Sjöberg, 1911


Bulstrode Whitelocke's diary entry of the same day:


The letter excerpt:

Af Upsala den 8 februari 1654.
Med mitt senste till min käre farkär lät jag min käre farkär veta, att jag väl hit ankommen var. Och är allenast detta desssedan förefallit, att hennes majestät sig visst till salig herr Matthias Soops begrafning ärnat hade, hvilken stod i förleden söndags. Men hon blef något opasslig, hvilket förhindrade henne därifrån. Likväl hafva allt riksrådet och mest hela hofvet varit där. Hennes majestät är nu, gud ske lof, bättre igen. ...

With more modernised spelling:

Av Uppsala, den 8 februari 1654.
Med mitt senste till min käre farkär lät jag min käre farkär veta att jag väl hit ankommen var. Och är allenast detta dess sedan förefallit att Hennes Majestät sig visst till salig herr Matthias Soops begravning ärnat hade, vilken stod i förleden söndags. Men hon blev något opasslig, vilket förhindrade henne därifrån. Likväl hava allt Riksrådet och mest hela hovet varit där. Hennes Majestät är nu, Gud ske lov, bättre igen. ...

French translation (my own):

D'Upsale, le 8 février 1654.
Avec ma dernière lettre à mon cher père, j'ai fait savoir à mon cher père qu'une fois j'étais bien arrivé ici. Et puisque cela seul, il est apparu que Sa Majesté avait certainement l'intention d'assister aux funérailles de feu M. Matthias Soop, qui étaient dimanche dernier. Mais elle est devenue quelque peu indisposée, ce qui l'a empêchée d'y aller. Néanmoins, tout le Conseil et surtout toute la cour étaient là. Sa Majesté se porte maintenant, Dieu merci, mieux encore. ...

English translation (my own):

From Uppsala, February 8, 1654.
With my last letter to my dear Father, I let my dear Father know that once I had arrived here well. And since this alone it appeared that Her Majesty had certainly intended to attend the funeral of the late Lord Matthias Soop, which was last Sunday. But she became somewhat indisposed, which prevented her from going. Nevertheless, the entire Council and mostly the entire court were there. Her Majesty is now, thank God, better again. ...


Above: Kristina.


Above: Johan Ekeblad.


Above: Christoffer Ekeblad.

No comments:

Post a Comment