Thursday, May 4, 2023

Letter to Kristina from King Karl XI, recommending Count Anton Steinberg, dated July 31/August 10 (Old Style), 1675

Source:

Riksarkivet, image 821/page 833 in Maj-Juli 1675; Riksregistraturet



The letter:

Stormächtigste Dråtning etc.
Dhet hafwer Gen: Lieut:ten Wellb:ne Gr: Anthon von Steenborgh vti Vnderdånigheet tillkänna gifvit, huru såßom hooß Edhers Maj:t har en pretension innestående hafwer, [...] vthaf en åhrl: pension af 1500 RD:r hwilken Edhers Maj:t behagat hafwer icke allenast Honom widh hans demission vthj bruxell d. 18 Martij 1655 at bemöda medh, vthan och sedermehra skrifftel: å nÿo at confirmera af migh ödhmiukel: begärandes, at genom min Recommendation Jagh hoos Edhers Maj:t honom behielpeligh wara wille, till at kunna sådan Edhers Maj:tz förordningh till godho niuta. Nu ehuruwäll Jag ingalunda twiflar, dhet Edhers Maj:t lärer vthaf sigh sielf deß honom nådigste giord tilsäjelse, gerna wela låta wärckel. åtniuta; Så hafwer Jag likwäl både i anseende till hans trogne och oförtrutne tiänster och dhen Zele medh hwilken han för mitt och mitt Rijckes interesse continuerar, jämbwäl och till dhet förtrooende han till min förskrifft tager, icke vndherlåta kunnat Edhers Maj:t hans fordring till dhet bästa at recommendera, försäkrandes Edhers Maj:t at hwadh han förmedelst dhenne min intercession kan erhålla, Jagh medh serdeles erkentzel warder vptagandes och dhet till föllje icke needherlåtandes, Edhers Maj:t vthj slijke och andre tillfällen medh all willigheet at möta. Och till ett [...] befaller etc.
Carolus


Above: Kristina.


Above: King Karl XI of Sweden.

No comments:

Post a Comment