Tuesday, January 11, 2022

Kristina's letter to Per Brahe, dated April 16/26, 1664

Source:

Den swenska fatburen, volume 1, page 46, Peter Hesselberg, 1768


The letter:

Christina Alexandra.
Jag kan Eder, Wälborne Herr Grefwe och Riks-Drotset, näst wänlig hälsan, ej obemält låta, huru såsom Jag förnimmande, det Mina Rättigheter så wid Pommerska Godsen, som eljest uti Sweriget, på et och annat sätt mig til största prejudice och förfång ju längre ju mer anfäktas och hemmas wela, oaktadt Riks-Recessen och alla andra Kgl. Parta, så at ock de goda Resolutioner och Förordningar, som H. Kongl. Maj:t wid min sidsta närwarelse i Stockholm och sedermera gifwit, af andra omstötas, och icke attenderas wela, ändteligen på de tankar nästan kommen är, at Jag Sielf åter en Resa åt Sweriget göra måste, til at widare söka, det mina Affaires uti den säkerhet och tilstånd en gång måtte satte blifwa, och slik wederwärdighet ändteligen uphöra, och Jag ingen orsak hafwa Hans Kgl. Maj:t och andra goda Wänner oftare deröfwer at importunera. Dock likwäl betraktande, at H:s Kgl. Maj:t wid nu tilstundande Riksdag med andra swåra och Riket högt importerande saker occuperad wara skulle, hafwer Jag Thy på sådan tid med Min presence så, litet welat beswärlig falla, som androm ombrage gifwa, et eller annat om slik Resa at judicera, och fördenskuld för rådsamt funnit, samma Mitt upsåt ännu något at upskjuta, och imedlertid förut åt Stockholm at affärdiga Gouverneuren öfwer Mina Taffelgods i Pommern, Ädel och Wälbördig Peder Apelman, med Ordre och Jnstruction, icke allenast den orätt och förfång, som mig i en och annan måtto tilfogas, at föredraga, och om des remedierande at anhålla; utan ock i synnerhet tillika med General Gouverneuren öfwer Mina Underhålls-Länder, Wälborne Herr Baron Sevedt Bååt, om friheten af exercitio Religionis på wißa conditioner och wilkor, något å mina wägnar at proponera och sollicitera: Och hade Jag fuller dermed, til deß Riksdagen förbi warit, bero låtit, så framt detta sidsta ärendet icke wore af den natur, at det nödwändigt på en allmänn Riksdag drifwas måtte. Jag försäkrar mig uti denna och annan måtto om så mycket favorablare Resolution, som den af Eder, Herr Riks-Drotset, stadigt försporde goda wännskap mig ännu den otwifwelaktiga förhoppning gifwer, at J icke allenast Sjelf, förmedelst Edert wälförmående, mycket til Saken görande, utan ock min General-Gouverneur och utskickade assisterande och handen räckande warden; hwilket Jag med all god bewågenhet gärna ihogkomma och förskylla will, befallande Eder Guds Alsmägtig, til all sjelfbegärlig wälgång. Rom den 16/26 April 1664.
Christina Alexandra.


Above: Kristina.


Above: Per Brahe.

No comments:

Post a Comment